Annons

Virala presentkort ska hjälpa E-handlare

Virala presentkort ska hjälpa E-handlare

2013-04-19 16:22

Att locka kunder till en nätbutik är inte alltid lätt, och att marknadsföra sig eller sökoptimera sin sida kan kosta stora pengar. Det är inte heller säkert att det ger önskat resultat. Det vill Qviral råda bot på med sin nya tjänst där man kan ge bort presentkort som sedan ska spridas via social medier.

Qviral är en ny tjänst som vill hjälpa nätbutiker hitta nya kunder och öka försäljningen genom incitamentsdriven viral marknadsföring. Med hjälp av Qvirals plattform kan e-handlare ge sina kunder presentkort som de sedan kan dela ut till sina vänner i sociala medier, till exempel Facebook.

– När kundens vänner handlar med presentkorten får de också presentkort att dela ut till sina vänner, och så vidare. Spridningen kan gå snabbt då varje person har i genomsnitt 134 vänner på Facebook. Till slut kommer butiken att marknadsföra sig själv och sprida sig som en löpeld, säger Qvirals Ramak Seyedpour.

Prestationsbaserad tjänst

En fördel med Qvirals tjänst är att den är kostnadsfri att använda, så länge den inte gör att du tjänar pengar på den vill säga. Tjänsten är nämligen prestationsbaserad och e-handlare betalar en viss procent på den försäljning som förmedlats genom Qviral, CPO - cost per order.

– Tjänsten är därmed en riskfri marknadsföring för e-handelsbutikerna. Qvirals plattform spårar alla händelser och redovisar det i realtid, som till exempel antal presentkort som blivit utdelade, antal unika besökare som butiken fått, antal utnyttjade presentkort och hur mycket de nya kunderna handlat för, säger Ramak Seyedpour.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Magento
2013-04-19 16:50

Typ som Wrapp då eller?

Qviral
2013-04-22 08:20

Hej Magnet,

Och tack för din kommentar.

Det stämmer, Qviral påminner väldigt mycket om Wrapp men skiljer sig ändå på två väsentliga sätt:

1. Wrapps presentkort är framförallt för fysiska butiker, medan Qvirals presentkort är för E-handelsbutiker.
2. Qviral presentkorten kan endast delas ut av butikens egna kunder som redan handlat och har ett förtroende för butiken. Wrapp presentkorten kan skickas av vem som helst och används framförallt för att gratulera vänner.

Mvh
Qviral

Runns.se
2013-04-22 11:33

Har testat någon vecka nu, en så länge är intresset från kunderna noll.

Qviral
2013-04-22 12:45

Hej Runns.se.

Tråkigt att du inte märkt något resultat än. För att tjänsten ska fungera på ett bra sätt behövs 3 delar:

1. En gedigen volym konsumenter som passerar genom din webbshop varje dag.

2. Ett attraktivt presentkort som folk vill dela ut till sina vänner.

3. Ett intresse för produkten bland konsumentens vänner. Får man det inte att fungera så är det oftast någon av dessa 3 punkter som inte uppfylls. Låt det gå någon vecka till och märker du inget resultat så är du mer än välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig hitta ett framgångsrecept.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta