Virtusize lanseras i Japan i samarbete med modejätte

Svenska Virtusize fortsätter att expandera utomlands. I dag lanseras storlekstjänsten i Japan där en av landets största modehandlare kommer att använda Virtusize lösning på 20 000 plagg.

Det virtuella provrummet Virtusize tog i våras på allvar klivet in i Storbritannien efter att man slutit ett avtal med den brittiska e-handlaren ASOS. Nu har man även lanserat tjänsten i Japan där första kunden blir Magaseek, en av Japans största modehandlare.

Virtusize lösning som använder tidigare köpta plagg för att pricka in storleken på ett nytt inköp, kommer att vara tillgängligt på 20 000 plagg i Magaseeks nätbutik.

Annons

– Japan är världens tredje största e-handelsmarknad, och en av de mest avancerade. Vi har länge haft ögonen på Japan, säger Peder Stubert, en av Virtusizes grundare.

Öppnat kontor i Japan

Redan i början av året togs den första kontakten med den japanska marknaden med hjälp av Business Sweden, som ordnade möten med åtta av Japans största modeföretag.

Nu har man även öppnat ett kontor i Tokyo och Virtusize har redan två samarbeten i hamn. Något som Peder Stubert tror kommer leda till att fler aktörer hakar på.

– Alla japanska klädsajter använder ett standardiserat system för att ange storlekar, där alla mått är mycket noggrant angivna. Det finns däremot inget visuellt program liknande Virtusize, så intresset är mycket stort från e-handlarna.

Källa: Dagens Handel

Annons