Virtusize tecknar avtal med brittisk E-handelsjätte

Svenska Virtusize tar på allvar klivet in i Storbritannien. Efter att den brittiska e-handlaren ASOS testkört storlekstjänsten har man nu slutit ett avtal och använder tjänsten på över 2000 av sina egna klädesplagg.

Den brittiska nätbutiken ASOS som är en av landets ledande e-handlare har under sex månader testat den svenska storlekstjänsten Virtusize. Tillsammans har de båda också blivit nominerade till "Customer Experience Technology of the Year". Ett pris som Storbritanniens ledande detaljhandelstidning, Retail Week, ligger bakom.

ASOS verkar nöjda med Vitusize lösning som enkelt förklarat använder tidigare köpta plagg för att pricka in storleken på ett nytt inköp. Nu har man nämligen lagt till möjligheten att använda tjänsten på över 2000 plagg från sitt eget varumärke på sajten.

Annons

– Vi värderar våra kunders shoppingupplevelse högst och har tillbringat de senaste 12 månaderna med att ta reda på hur de helst vill prova kläder online, vilket fick oss att inleda en testperiod med Virtusize. Den överväldigande positiva responsen från kunder och en markant reducering av returnerade plagg övertygade oss om att teckna ett fullskaligt partnerskap med Virtusize, säger Hayley Martin, Product Manager på ASOS.

Används på över 30 000 plagg

Att Virtusize använder tidigare inköpta plagg för att jämföra storlekar kan vara anledningen till att ASOS valt att först använda tjänsten på sina egna plagg och eget varumärke. Tydligen ska en stor del av deras återkommande kunder handla just de kläderna men planer finns på att rulla ut Virtusize över hela ASOS sortiment.

– Vi är entusiastiska över att lansera Virtusize i Europas största e-handelsmarknad och stolta över att få arbeta med ett så framåttänkande företag som ASOS. Många företag har under årens lopp försökt lösa problemet med storlek och passform på nätet, men misslyckats då deras lösningar varit för dyra eller komplicerade. våra positiva resultat från ASOS signalerar om en ljus framtid för vår storlekslösning, säger Peder Stubert, grundare av Virtusize.

När man nu lyckats knyta till sig ASOS säger Virtusize sig vara den största storlekstjänsten på marknaden, i alla fall när det gäller tillgänglighet. Tydligen ska man användas på mer än 30 000 plagg av 23 nätbutiker med över 50 000 användare per månad. Några svenska nätbutiker som använder tjänsten är Nelly och Fashionisland.

Källa: Press

Annons