Virtusize vinnare av årets Webbkomet

Storlekstjänsten Virtusize som underlättar för klädshoppare på nätet har utsetts till årets bästa svenska webbprojekt. Årets Webbkomet tilldelas det webbprojekt i Sverige som under året gjort något betydande för Internets utveckling.

Årets Webbkomet arrangeras av webbhotellet Loopia för att lyfta fram och främja svenska Internetprojekt med målet att Sverige ska ha en fortsatt stark position på Internetkartan.

I år gick priset till Virtusize som med sin tjänst hjälper både webbutiker och kunder till tryggare köp och färre returer.

Annons

– Virtusize har en intressant lösning på ett problem som många stöter på när de ska köpa kläder på nätet, med deras tjänst så försvinner en av de osäkra faktorerna. De sätt som Virtusize avser bringa intäkter på innehåller dessutom många smarta tankar, säger webbentreprenören och jurymedlemmen Jonas Lejon.

Revolutionerat klädshoppingen

Enligt Jimmie Eriksson, VD på Loopia och juryns ordförande, var det inte lätt att enas om en vinnare i årets tävling. Men till slut enades man kring Virtusize med följande motivering:

“Virtusize har med sin smarta tjänst revolutionerat klädshopping online genom att ge kunden möjlighet att på ett enkelt sätt jämföra webbutikens kläder och storlekar med plagg ur den egna garderoben. Virtusize ger både slutkunden och webbutiken som använder tjänsten stora vinster genom att antal returer minskar och antal köp ökar eftersom osäkerheten om vilken storlek som passar kunden minskar. Virtusize har stor potential att förändra synen på klädshopping online genom att minska behovet av att gå till en fysisk butik för att prova plagget.”

En global standard för storlek och passform

Vi skrev om tjänsten redan förra året och Virtusize har sedan dess fått många stora e-handlare att använda sig av tjänsten, bland annat Nelly, Whyred, Stayhard och Fashionisland.

På Virtusize är man så klart nöjda med utmärkelsen och Gustaf Tunhammar, VD och en av företagets grundare kommenterar det så här:

– Vi är mycket glada och hedrade över vinsten, Webbkometen är ett väldigt starkt bevis på att vi är rätt väg, och det är kul att andra också ser potentialen i det vi jobbar med. Vi fortsätter vårt arbete med att knyta till oss fler webbutiker och varumärken i Europa och USA. Parallellt med detta utvecklar vi ett automatiserat säljsystem så att det enkelt går att ansluta sig till Virtusize direkt från vår hemsida. Vi ger oss inte förrän vi är en global standard för storlek och passform.

Juryn för Webbkomet 2012 bestod av följande svenska Internetprofiler; Danny Aerts, VD på .SE, Jimmie Eriksson, VD på Loopia, Rebecka Lindhe, grundare av Garantikoll.se, Jonas Lejon, internetentreprenör bakom projekt som Bloggy.se och Govdata och Sara Öhman, expert på sociala medier.

Källor: Press
Relaterade nyheter:
En revolution för modehandeln på nätet?
Storlekstjänsterna breder ut sig över nätet

Annons

Annons