Visa lanserar en ny snabb kassa för E-handlare

Visa vill förenkla processen när det är dags att betala nätköpen med mobilen och datorn. Därför har kortjätten lanserat ett nytt alternativ, Visa Checkout, som ska snabba upp betalningarna på nätet.

I tisdags lanserade Visa sin nya betallösning, Visa Checkout, som bygger på att användaren endast behöver ett användarnamn och lösenord för att betala. Något som eliminerar behovet av att skriva in ett 16-siffrigt kortnummer.

– Handlare vill sälja. De vill konvertera kortinnehavare till köpare medan folk vill handla och njuta av det de köper. Vad de inte vill är att tillbringa sin tid med att betala för sakerna, säger Sam Shrauger, Visas senior vice president för digitala lösningar.

Annons

Den här typen av lösning är såklart inte något Visa är först, eller ensamma med. PayPal är en av flera som erbjudit detta under en längre tid och även Amazon lanserade nyligen en konkurrerande betallösning. Visa är dock noga med att påpeka man inte är ute efter att konkurrera med PayPal.

– PayPal är en viktig samarbetspartner till Visa eftersom många PayPal transaktioner betalas med Visa-kort. Vi gillar dessa transaktioner men vi ska inte behöva förlita oss på någon annan, säger Sam Shrauger.

Inte första försöket

Visas nya lösning fungerar som så att när en kund ska betala på en ansluten e-handelssajt, finns det en Visa Checkout-knapp bland betalalternativen. Är man redan en användare av tjänsten är allt som behövs ett användarnamn och lösenord. Sedan fyller Visa in resten av de uppgifter som behövs för att få hem grejerna i lådan.

Till en början ska tjänsten testas med en utvald skara av återförsäljare som Neiman Marcus, Pizza Hut, Staples och United Airlines i USA, Kanada och Australien. Det här inte Visas första försök till att snabba upp onlinebetalningar.

2011 lanserades den digitala plånboken V.me, en tjänst som nu rullas ut i Sverige, efter att andra europeiska länder fått ta del av den under 2013. Shrauger påpekar dock att Visa Checkout skiljer sig en hel del från V.me och erbjuder kunder ett snabbare och smidigare sätt att betala.

– Kunderna vill inte ha en plånbok. De vill ha möjlighet att betala och sedan vara klar med upplevelsen, säger Sam Shrauger.

Källa: TechCrunch

Annons

Annons