Annons

Visade E-handlare skulle skämta men möttes av anmälning

Visade "fräsch" mamma som glömde dagis - anmäldes till RO

2018-10-03 08:03

"Man vet hur hårt många sliter för att få ihop livspuss­let".

När det kommer till anmälningar till Reklamombudsmannen har det varit ett händelserikt år för e-handelsföretaget Lyko. Bolaget har kritiserats både för könsdiskriminering och för att sprida fördomar om äldre, men båda gångerna har Reklamombudsmannens opinionsnämnd - Ron - gått på Lykos linje. 

LÄS ÄVEN: "Ondskefullt" sminkad kvinna inte diskriminerande

"För en perfekt yta"

Och nu är det dags igen. Den här gången rör det sig om en reklamfilm som visar en kvinna som sitter på ett café och beundrar sitt eget hår i en mobilskärm. Kvinnan är uppenbarligen nöjd med sitt eget utseende och konstaterar bland annat att hon är "världens fräschaste mamma".

Sedan får tittaren följa kvinnans tankar, som fortsätter med orden "...sen att man glömmer att hämta på dagis ibland.." Filmen, som ska ha visats i TV, avslutas med att Lykos logga dyker upp och visas i samband med texten "för en perfekt yta".

Annons
Annons

Anmälaren menar att det är fel att skämta om att glömma att hämta barnen på förskolan, eller på dagis som det har hetat i just den här reklamen.

- Anmälaren uppfattar reklamen som stötande. Bara man är snygg så gör det inget om man missar att hämta på dagis. Speciellt som man vet hur hårt många sliter för att få ihop livspuss­let. Det är ett dåligt sätt att se på människor, utseende har inget att göra med hur man är som förälder, återger Ron anmälarens ståndpunkt i sitt beslut.

Tänkte att man skulle känna igen sig

Lyko har å sin sida framfört att meningen var att med hjälp av humor och igenkänningsfaktor, visa att ingen är perfekt på insidan alla gånger.

- Annonsören tycker att detta är verklighetstroget och vet att det är många som upplever att man knappt hinner hämta sina barn på förskolan och till och med någon gång nästan glömt av det. Att man i sista stund kommer på det. "Just det ja, dagis!", för att sen i all hast rusa från jobbet för att hinna.

RO har, precis som i de ovan nämnda fallen där kritik riktats mot Lykos reklam, valt att gå på annonsörens linje. Nämnden konstaterar att vad som kan uppfattas som stötande till stor del handlar om "smakbedömningar med tydliga inslag av subjektiva värderingar", och att det inte finns någon "entydig, objektiv måttstock".

- Kvinnan framställs som inte helt nöjd med denna glömska och filmen i övrigt kan inte sägas framställa det som något positivt att glömma att hämta barnen på för­skolan. Nämnden finner inte att denna framställning är stötande och reklamen strider därmed inte mot artikel 1 i ICC:s regler, avslutar Ron.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta