Annons

Voddler lyckades inte skapa ett Spotify för film

Voddler lyckades inte skapa ett Spotify för film

2015-03-25 14:18

Den svenska video-on-demand-tjänsten Voddler slänger nu in handduken. I takt med att mediehusen lanserat sina egna satsningar, och Netflix och HBO gått in i vårt avlånga land, skall Voddler blivit överkörda. Nu har företaget inlett en rekonstruktion och hoppas att deras teknik i alla fall kan överleva.

Den strömmande videotjänsten Voddler som startades 2009 hade storslagna mål. 2012 berättade vi hur de skulle bli ett Spotify för film. Bolaget hade slutit ett samarbete med mobiloperatören Tre och såg ljust på framtiden.

2013 expanderade man tjänsten i Europa och skulle ta sig an konkurrenter som Netflix, HBO och Amazon. Samtidigt ökade konkurrensen här hemma i Sverige med aktörer som Viaplay och Netflix.

Konkurrensen verkar har blivit för stor och Voddlers egna satsning har inte lyft i takt med de andra. Företaget har under hela resan blödit pengar och den 17 mars i år ansökte man om en rekonstruktion av bolaget.

Annons
Annons
– VOD-tjänsten har blivit helt överkörd i takt med att de stora mediehusen har lanserat sina egna tjänster. Men tekniken finns där och fortsätter att leverera. Vi vet att det finns kunder därute för Vnet (Voddlers tekniska plattform för streaming), säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler, till Dagens Media.

35 miljoner i skulder

Voddlers skulder skall vid rekonstruktionen ligga runt 35 miljoner kronor och företaget skall ha bränt över 200 miljoner kronor i riskkapital under resans gång.

Det är uppenbarligen inte helt lätt, eller billigt, att få snurr på en VOD-tjänst på nätet. Om rekonstruktionen av företaget kommer lyckas återstår att se. I fall att det går bra ska man dock inte längre satsa på konsumentmarknaden utan istället sälja sin teknik till andra VOD-leverantörer och företag.

- Bolaget kommer uteslutande att fokusera på företagsmarknaden. Detta kräver att teknologin paketeras på ett sätt som gör den enkel att integrera i kundernas tekniska plattformar, står det att läsa i rekonstruktionsansökan.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta