Annons

Voddler lyckades inte skapa ett Spotify för film

Voddler lyckades inte skapa ett Spotify för film

2015-03-25 14:18

Den svenska video-on-demand-tjänsten Voddler slänger nu in handduken. I takt med att mediehusen lanserat sina egna satsningar, och Netflix och HBO gått in i vårt avlånga land, skall Voddler blivit överkörda. Nu har företaget inlett en rekonstruktion och hoppas att deras teknik i alla fall kan överleva.

Den strömmande videotjänsten Voddler som startades 2009 hade storslagna mål. 2012 berättade vi hur de skulle bli ett Spotify för film. Bolaget hade slutit ett samarbete med mobiloperatören Tre och såg ljust på framtiden.

2013 expanderade man tjänsten i Europa och skulle ta sig an konkurrenter som Netflix, HBO och Amazon. Samtidigt ökade konkurrensen här hemma i Sverige med aktörer som Viaplay och Netflix.

Konkurrensen verkar har blivit för stor och Voddlers egna satsning har inte lyft i takt med de andra. Företaget har under hela resan blödit pengar och den 17 mars i år ansökte man om en rekonstruktion av bolaget.

Annons
Annons
– VOD-tjänsten har blivit helt överkörd i takt med att de stora mediehusen har lanserat sina egna tjänster. Men tekniken finns där och fortsätter att leverera. Vi vet att det finns kunder därute för Vnet (Voddlers tekniska plattform för streaming), säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler, till Dagens Media.

35 miljoner i skulder

Voddlers skulder skall vid rekonstruktionen ligga runt 35 miljoner kronor och företaget skall ha bränt över 200 miljoner kronor i riskkapital under resans gång.

Det är uppenbarligen inte helt lätt, eller billigt, att få snurr på en VOD-tjänst på nätet. Om rekonstruktionen av företaget kommer lyckas återstår att se. I fall att det går bra ska man dock inte längre satsa på konsumentmarknaden utan istället sälja sin teknik till andra VOD-leverantörer och företag.

- Bolaget kommer uteslutande att fokusera på företagsmarknaden. Detta kräver att teknologin paketeras på ett sätt som gör den enkel att integrera i kundernas tekniska plattformar, står det att läsa i rekonstruktionsansökan.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta