Walmart bygger för att bli Brasiliens E-handelskung

E-handen i Brasilien växer så att det knakar och Walmarts framfart i landet där fotbolls-VM just nu äger rum, sker i en ännu högre takt. Med en nydesignad sajt, nybyggda distributionscentraler och 2 miljoner unika produkter i lager tänker Walmart se till att flytet håller i sig.

Walmart, världens största detaljhandelskedja, har satsat rejält på nätet de senaste åren, och man verkar ha hittat en modell som funkar, särskilt i Brasilien. Walmart vill inte avslöja några siffror om hur det går men man säger att deras nätverksamhet växer mer än dubbelt så snabbt som den totala e-handeln i landet.

Under 2013 låg e-handelns tillväxt i Brasilien på 28 procent och omsatte 12,8 miljarder dollar. Tidningen Internet Retailer har räknat lite på egen hand och kommit fram till att Walmarts tillväxt då bör ligga runt 67,4 procent för 2013, och att deras brasilianska sajt omsatt drygt 640,5 miljoner dollar.

Annons

En ganska imponerande siffra, och för att hålla jämna steg med tillväxten samt bli nummer ett i landet, måste man nu bygga ut och investera i logistik samt teknik. Walmart började sälja på nätet i Brasilien 2008 och verksamheten sysselsätter idag 1 200 personer i landet, att jämföra med 200 anställda för bara några år sedan. Högsta prioritet nu är att bygga ut sin infrastruktur för e-handeln.

Ska bli nummer ett

Idag delar Walmart.com.br lagerlokal med landets butiker och hyr in sig i tre andra anläggningar som tillhör externa logistikföretag. Nyligen öppnades dock det första dedikerade e-handelslagret i staden Cajamar, och ytterligare två är på gång i i södra och nordöstra Brasilien.

Mer lagerutrymme gör också att man kan lagerhålla fler produkter. På sex år har antalet unika produkter på nätet ökat från 10 000 till cirka 250 000 produkter idag. Vid slutet av året ska den siffran vara 2 miljoner unika produkter.

Walmart har även lanserat en nydesignad version av sin marknadsplats som ska leverera en bättre köpupplevelse. Man planerar också att dra nytta av sin stora globala leveranskedja för att ta in fler välkända varumärken från USA och andra håll på sina marknadsplatser.

– Vi har för avsikt att fördubbla marknaden. Försäljningen av importerade artiklar på webbplatsen har ökat med mer än 400 procent. Vi brinner för att vara nummer ett och vi kommer fortsätta att investera, säger Flavio Dias, vd för Walmart.com.br.



Källor: Internet Retailer, Reuters

Annons