Walmart storinvesterar i sin växande E-handel

Walmart har de senaste åren satsat allt mer på e-handeln, och de planerar att fortsätta på den inslagna vägen. I år har världens största detaljhandelskedja investerat drygt 1 miljard dollar på sin näthandel. En siffra som kan stiga till 1,5 miljarder under räkenskapsåret 2016.

Walmart håller på att ställa om till en framtid för e-handeln. Förutom att detaljhandelsjätten just nu anpassar sina butiker och sitt butiksnät, kommer de under det kommande året att investera i teknik och infrastruktur för att stödja företagets växande online-verksamhet.

En del av pengarna kommer också att gå till att bygga två nya distributionscentraler i östra USA som kommer att ta hand om online-beställningar. Ett i Bethlehem, Pennsylvania, och ett i Atlanta, Georgia.

Annons

Den nya centralerna som ska stå klara i mitten av 2015 kommer att vara cirka 110 000 kvadratmeter stora vardera, och ska komplettera de 130 distributionscentralerna runt om i USA som skickar ut varor till butikerna, men som också har hand om e-handelsbeställningar.

– Med de nya centralerna och våra 4 300 butiker, i kombination med de resurser vi har, vill vi ge våra kunder en unik upplevelse. Något som innebär låga priser samtidigt som vi kommer att kunna erbjuda flera miljoner kunder leverans nästa dag beroende på var de bor, säger Brent Beabout, Walmarts SVP Supply Chain & Logistics för global e-handel.

"An endless aisle"

Han påpekar också att man försöker hitta mer än en lösning för att få beställningarna i kundernas händer. Förutom att leverera dagen efter, något som ska vara möjligt för 65 procent av USA:s befolkning sommaren 2015, testar man även med leverans samma dag i norra Virginia, Philadelphia, Minneapolis, Denver och San Francisco.

På vissa ställen kan kunden också välja att hämta upp sina onlinebeställningar i butik, eller få den skickad till den närmast placerade om varorna inte finns på plats. Walmart har idag också mer än 80 butiker som skickar e-handelsbeställningar direkt till kunden och cirka 20 procent av alla köp på Walmart.com skickas idag från dessa.

– Vår verksamhet och våra kunder fortsätter att utvecklas. Vi kommer att satsa mer på e-handeln samtidigt som vi tillfälligt dämpar vår globala tillväxt fysiskt. Vi fokuserar på att skapa ”an endless aisle”. Något som gör att vi erbjuda ett bredare sortiment på nätet än vad vi kan i en enskild butik, säger Charles Holley, Walmarts vice vd och ekonomichef.



Källor: Internet Retailer, TechCrunch

Annons