Walmart tar sikte på Amazon med tvådagarsleverans

Samtidigt som detaljhandelsjätten snabbar upp leveranserna sänker man priset på sin Prime-liknande prenumerationstjänst.

Under förra året lanserade Walmart en prenumerationstjänst som ska konkurrera med Amazon Prime. Något som gav medlemmar obegränsat med fri frakt för 50 dollar om året, hälften av vad ett Prime-medlemskap kostar.

Man ska dock inte glömma att Amazon Prime bland annat även erbjuder streaming av musik, tv-serier och filmer.

Annons
Annons

Nu meddelar Walmart att man sänker priset med en dollar, till 49 dollar per år. Kanske ingen ögonbrynshöjare men detaljhandelskedjan passar samtidigt på att korta ner leveranstiden från tre till två dagar.

Fri frakt på mer än 1 miljon produkter

Walmart investerar stort i sin e-handel och har under de senaste åren öppnat ett flertal nya distributionscentraler helt dedikerade till kedjans e-handelsverksamhet. En satsning som ligger till grund för att man nu kan snabba upp leveranserna.

Walmarts Prime-liknande tjänst, som numera går under namnet ShippingPass, är fortfarande i ett pilotstadie men erbjuder fri frakt på mer än 1 miljon produkter.

– Vi kan erbjuda snabbare och billigare frakt eftersom vi har ett unikt nätverk med nya storskaliga lagercentraler, butiker, distributionscentraler och ett väl utbyggt transportnät, säger Walmart i ett uttalande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!