Walmart vill sälja sin e-handel till Alibabas konkurrent

Detaljhandelsjätten är i samtal om att sälja av sin kinesiska e-handel.

Världens största detaljhandlare, Walmart, kämpar som vi vet mot Amazon i hemlandet USA. I Kina äger man e-handeln Yihaodian som ska vara en av landets större nätbutiker.

Wallstreet Journal rapporterar nu att Walmart, enligt källor till tidningen, planerar att sälja sin kinesiska e-handel till Alibabas konkurrent JD.com.

Annons

JD.com är landets största renodlade e-handlare men en bra bit efter Alibaba i omsättning när man räknar in marknadsplatserna Tmall och Taobao.

Samarbete kan stärka båda parter

Yihaodian är kända för att sälja livsmedel på nätet och däri delikatesser som rävkött och åsnekött.

Det intressanta i den potentiella affären mellan Walmart och JD.com är dock inte Yihaodian, även om den är bland topp 10 i landet. Utan det som är spännande är att källor till WSJ rapporterar att försäljningen kan inkludera ett djupare samarbete mellan Walmart och JD.com.

Ett samarbete som skulle kunna stärka Walmarts fysiska satsningar i landet och även ge JD.com en skjuts framåt på nätet.

Yihaodian startades 2008 och ägs sedan juli förra året till hundra procent av Walmart som 2012 gick in som majoritetsägare.

Annons