Walmarts E-handel ökade med 30 procent under 2013

Walmart, världens största detaljhandelskedja, minskade sitt resultat med 6 procent under det gångna verksamhetsåret. Trots det kan man visa upp en vinst på 17 miljarder dollar. Samtidigt går företagets e-handel som tåget.

Walmart kan konstatera att e-handeln var en av de stora ljuspunkterna i den senaste årsrapporten. Under det gångna verksamhetsåret, som avslutades den 31 januari, uppgick omsättningen i Walmarts globala butiksnät till 473 miljarder dollar.

En blygsam ökning med 1,6 procent jämfört med föregående år. Något som enligt Walmart till stor del beror på valutaförändringar på flera av de utländska marknaderna. Vinsten sjönk med 6 procent under 2013 men uppgår ändå till 17 miljarder dollar, men det finns andra saker att glädjas åt.

Annons
Annons

Aggressiv satsning på e-handeln

Walmarts globala e-handelsförsäljning, inklusive förvärv, översteg 10 miljarder dollar under året, en ökning med 30 procent jämfört med 2012. Och enligt Doug McMillon, Walmarts vd och koncernchef, kommer företaget att fortsätta att satsa på sin globala verksamhet genom att fokusera på sina kunder och e-handeln.

– Vi kommer att göra en aggressiv satsning på e-handeln och utöka vår expansion av mindre butiker i USA. Något som vi har gjort i flera andra länder för att leverera värde och bekvämlighet. Kombinationen av stora varuhus och mindre butiker som ligger närmare kunderna tillsammans med e-handel och mobil handel, gör det möjligt för oss att bygga på Walmarts varumärke runt om i världen, säger Doug McMillon.

Källa: Press, IR

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!