Annons

Walmarts E-handel ökade med 30 procent under 2013

Walmarts E-handel ökade med 30 procent under 2013

2014-02-21 10:24

Walmart, världens största detaljhandelskedja, minskade sitt resultat med 6 procent under det gångna verksamhetsåret. Trots det kan man visa upp en vinst på 17 miljarder dollar. Samtidigt går företagets e-handel som tåget.

Walmart kan konstatera att e-handeln var en av de stora ljuspunkterna i den senaste årsrapporten. Under det gångna verksamhetsåret, som avslutades den 31 januari, uppgick omsättningen i Walmarts globala butiksnät till 473 miljarder dollar.

En blygsam ökning med 1,6 procent jämfört med föregående år. Något som enligt Walmart till stor del beror på valutaförändringar på flera av de utländska marknaderna. Vinsten sjönk med 6 procent under 2013 men uppgår ändå till 17 miljarder dollar, men det finns andra saker att glädjas åt.

Aggressiv satsning på e-handeln

Walmarts globala e-handelsförsäljning, inklusive förvärv, översteg 10 miljarder dollar under året, en ökning med 30 procent jämfört med 2012. Och enligt Doug McMillon, Walmarts vd och koncernchef, kommer företaget att fortsätta att satsa på sin globala verksamhet genom att fokusera på sina kunder och e-handeln.
– Vi kommer att göra en aggressiv satsning på e-handeln och utöka vår expansion av mindre butiker i USA. Något som vi har gjort i flera andra länder för att leverera värde och bekvämlighet. Kombinationen av stora varuhus och mindre butiker som ligger närmare kunderna tillsammans med e-handel och mobil handel, gör det möjligt för oss att bygga på Walmarts varumärke runt om i världen, säger Doug McMillon.

Källa: Press, IR

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta