Annons

Walmarts E-handel ökade med 30 procent under 2013

Walmarts E-handel ökade med 30 procent under 2013

2014-02-21 10:24

Walmart, världens största detaljhandelskedja, minskade sitt resultat med 6 procent under det gångna verksamhetsåret. Trots det kan man visa upp en vinst på 17 miljarder dollar. Samtidigt går företagets e-handel som tåget.

Walmart kan konstatera att e-handeln var en av de stora ljuspunkterna i den senaste årsrapporten. Under det gångna verksamhetsåret, som avslutades den 31 januari, uppgick omsättningen i Walmarts globala butiksnät till 473 miljarder dollar.

En blygsam ökning med 1,6 procent jämfört med föregående år. Något som enligt Walmart till stor del beror på valutaförändringar på flera av de utländska marknaderna. Vinsten sjönk med 6 procent under 2013 men uppgår ändå till 17 miljarder dollar, men det finns andra saker att glädjas åt.

Aggressiv satsning på e-handeln

Walmarts globala e-handelsförsäljning, inklusive förvärv, översteg 10 miljarder dollar under året, en ökning med 30 procent jämfört med 2012. Och enligt Doug McMillon, Walmarts vd och koncernchef, kommer företaget att fortsätta att satsa på sin globala verksamhet genom att fokusera på sina kunder och e-handeln.
– Vi kommer att göra en aggressiv satsning på e-handeln och utöka vår expansion av mindre butiker i USA. Något som vi har gjort i flera andra länder för att leverera värde och bekvämlighet. Kombinationen av stora varuhus och mindre butiker som ligger närmare kunderna tillsammans med e-handel och mobil handel, gör det möjligt för oss att bygga på Walmarts varumärke runt om i världen, säger Doug McMillon.

Källa: Press, IR

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

2
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

1
Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta