WeSC:s nya e-handel ökade 25 procent under kvartalet

JC:s konkurs påverkade ej bolaget.

Det svenska modeföretaget WeSC, som står för "We are the Superlative Conspiracy", meddelar en omsättningsökning på 25 procent under årets första kvartal. Försäljningen från januari till mars landade på 11,7 miljoner kronor, jämfört med 9,3 miljoner samma period i fjol. Resultat efter skatt summeras till -1,3 miljoner kronor, jämfört med -9,2 miljoner. 

Företaget skriver i sin rapport att deras webbshop, Wesc.com, har uppdaterats och återlanserats under första kvartalet. Under perioden har WeSC, tillsammans med det amerikanska företaget NOXS, även lanserat en ny e-handelsplattform i Nordamerika. Lanseringen på den nordamerikanska marknaden har visat sig vara lönsam, då den under perioden har drivit företagets försäljning.

Annons

- Bolaget visar en försäljningsökning som drevs främst av den nordamerikanska wholesalemarknaden, samtidigt som retailmarknaden är fortsatt utmanande, skriver Joseph Janus, vd på WeSC, i rapporten.

WeSC grundades 1999 i Stockholm och befinner sig idag på den internationella marknaden, i ett tiotal länder. Sedan start har samarbeten med andra företag prioriterats högt av WeSC, och i sin portfolio har aktören en rad skilda varumärken som bland annat; Absolut Vodka, Nokia, Skrillex, Smart Car och The Andy Warhol Foundation.

Varumärkets försäljning sker dels genom egen e-handel och egna butiker, men även via distributörer och återförsäljare. I Sverige finns varumärket hos bland annat Boozt och Sportamore, och i övriga Europa nämns Zalando som en av de större kunderna.

Under flera år har WeSC:s varumärke även funnits hos JC, men när JC begärde sig själva i konkurs avbröts företagens samarbete. Men inga förluster ska ha skett på grund av det, menar WeSC.

LÄS ÄVEN: Kampen är över - JC i konkurs

- WeSC:s avtal med JC är ett så kallat kommissionsavtal vilket ger WeSC full äganderätt av alla varor som är levererade till JC. Bolaget har därmed gjort bedömningen att inga risker är förenat med JC:s konkurs för WeSC:s del då bolaget har full rätt att ta hem varorna och sälja dem i andra kanaler, skriver företaget i sin rapport. 

Modeaktörens strategi ska dock fortsätta att vara positionering mot varuhus- och multibrand-butikskedjor. Vilket företaget siktar på ska ge en högre genomsnittsorder per återförsäljare, och i viss utsträckning etablering på nya marknader.

Annons
Annons