Webgallerian tar ny fart – lyfter fram tusentals e-handlare

Gallerian på nätet ska hjälpa små och medelstora e-handlare att nå ut i bruset.

Ett hundratal butiker är redan med på tåget, men Webgallerian hoppas på många fler inför sidans stora nylansering som är inplanerad till den 15 juli. Sajten vänder sig till helt nystartade såväl som till små och medelstora företag med en omsättning på en halv miljon och uppåt, och siktar helt enkelt på att bli som en galleria - fast på nätet.

- Vi vill vara en marknadsplats men i lite annorlunda förpackning. Många vill ju nå de större företagen men vi tänker istället fokusera på de som är lite mindre, berättar VD:n och grundaren Ingemar Gleissman.

Annons

Inför premiären har sajten testats i vad Ingemar Gleissman kallar en 1.0-version, och när det nu är dags för 2.0-versionen har Webgallerian bland annat förärats med en ny design. 

Butiker som vill ingå i Webgallerian får betala för sig i form av en provisionsmodell samt i form av en fast marknadsföringsavgift som tas ut varje halvår. Webgallerian lovar dock att inte ta ut någon marknadsföringsavgift inför premiären, som ett extra välkomsterbjudande för de butiker som är med från början.

- Det startar tusen e-handelsbutiker om året, men vem fångar upp dem? Vi vill visa upp butikerna som ingen visste fanns, säger Ingemar Gleissman.

Några tusen butiker "fullt gångbart"

Han jämför med den personliga och genuina känsla som kan uppstå när man är på semester och strosar runt i butiker på en ny ort. 

- Vi är på jakt efter fler butiker som gärna får vara små, unika och personliga. Som är relativt okända men som har den där wow-faktorn, säger han.

Hur stort tänker du dig att Webgallerian kan bli?

- Ett par tre tusen butiker tror jag är fullt gångbart. Men vi måste behålla den personliga känslan. Det får inte bli som en katalog, det vill vi absolut inte.

Vad händer om någon butik blir för stor, får de lämna då?

Annons

- Nej, de kan stanna så länge de vill, men vi vill ha ett dynamiskt flöde. Vi gör webbutiker flygfärdiga, och vill de sedan stå på egna ben så är vi bara glada att ha hjälpt dem på vägen.

Redaktionell del ska ge mervärde

För att undvika att “bli som en katalog” erbjuder Webgallerian ett antal tjänster till e-handlarna som befinner sig under företagets vingar. Till exempel kan kunder med hjälp av tjänsten "MinGalleria" sätta ihop ett urval av butiker och produkter som de vill ha information om via nyhetsmail. Så fort någon av butikerna kommer med en nyhet går ett mail ut till kunden.

Ingemar Gleissman nämner också “In the Spotlight”, som är en redaktionell feature där utvalda företag eller produkter lyfts fram på en särskild plats på sajten.

- Det är ett sätt att ytterligare förstärka värdet för butikerna. Vi hjälper dem att synas i bruset ute i världen men också att synas i bruset på Webgallerian.se.

Webgallerian ger också e-handlarna en egen storefront med synliga varumärken, vilket Ingemar Gleissman menar är unikt.

- Detta är en av flera features som skiljer Webgallerian från andra. Att bygga det egna varumärket är mycket viktigt för alla företag, inte minst webbutiker. Därför fokuserar Webgallerian på detta och hjälper webbutikerna att växa med sitt egna varumärke, säger han.

Fick draghjälp av villaförbund

Ingemar Gleissman är knappast någon nykomling inom e-handelsbranschen. Redan 2003 startade han Techshop, som skulle sälja vitvaror och hemelektronik till e-handelskonsumenterna. Att vara ny och liten är dock inte alltid så lätt, och det stod snabbt klart att TechShop inte hade någon marknadsföringsbudget som var i närheten av vad de stora drakarna hade att komma med.

Tack vare ett samarbete med Villaägarnas Riksförbund gick det dock vägen. Organisationen stod för marknadsföringskostnaderna i sina kanaler mot att TechShop gav förbundet en del av sina intäkter som provision.

- Det tog 10 minuter till våra första beställningar började trilla in och vi var lönsamma sedan dag ett. När vi nu fick göra en sådan resa hade det förstås varit fantastiskt att kunna hjälpa andra att göra samma sak, säger Ingemar Gleissman, och fortsätter:

- Precis som vi upplevde med vår egen e-handel så är de största trösklarna för många webbutiker kostnaderna för marknadsföring och logistik. Det är två av de huvudfokus som vi vill hjälpa till med.

Annons