Annons

Willys storsatsar på e-handeln - från 18 till 47 anslutna butiker Willys har satsat rejält på e-handeln för att komma ikapp, visar nya siffror

Willys storsatsar på e-handeln - från 18 till 47 anslutna butiker

2018-10-11 08:10

Nätbutikens regionala täckning har ökat med 37 procent på ett år.

Alla nätmatsaktörer har ökat sin geografiska utbredning under det sista halvåret av 2017 och det första halvåret av 2018, men för de flesta handlar det om mindre ökningar på mellan en och sex procent.

En aktör skiljer sig dock - Willys. De ska under perioden ha ökat antalet butiker som är anslutna till e-handeln från 18 till 47 stycken. Det innebär alltså att 29 fler willysbutiker erbjuder kunderna att e-handla nu jämfört med för ett år sedan. 

Detta har även lett till att Willys geografiska täckning för hur stort område de kan antas erbjuda sina kunder att e-handla hos dem, har ökat med 37 procent för hemleveranserbjudandet och med 42 procent för upphämtning, under samma period. Detta visar siffror från jämförelsesajten Nätmat.se, som löpande för statistik över svenska nätmatsföretag och deras utveckling. 

Levererar till 1000 fler postnummer

Nätmat.se har beräknat hur stort område som Willys och andra kedjor erbjuder upphämtning till, och så har de räknat med att det maximala avståndet som en person kan färväntas åka för att hämta upp sin mat är 15 kilometer och även med det med i beräkningen har alltså den geografiska täckningen för upphämtning ökat kraftigt under det senaste åren.

Annons
Annons

När det gäller hemleverans har Nätmat kollat på hur många postnummer som Willys erbjuder utkörning till, och har då kunnat konstatera att detta antal har ökat från 3000 postnummer för drygt ett år sedan, till 4100 postnummer efter storsatsningen.

Vad beror det på att just Willys ökar sin täckning så mycket mer än de övriga matleverantörerna?

- Vi tror att de andra företagen har ökat sin geografiska spridning kraftigt tidigare och att Willys varit lite senare, men nu kommit igång ordentligt, säger Herman Jansson på Nätmat till Ehandel.se.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta