Winefinder stärker bolaget med kapital och kompetens

Vinbutiken på nätet plockar in 15 miljoner kronor i expansionskapital från ett antal investerare som samtidigt tar plats i bolaget.

Winefinder utökade under förra året sitt sortiment och gjorde det kort därefter lättare för sina kunder att botanisera bland innehållet. Man gjorde det även möjligt att själva skapa sina egna vinlådor.

Man har under de senaste åren även jobbat med att förfina alla system och processer. Ett arbete som gjort att man nu står redo för ytterligare expansion. Något man ska göra med 15 nya miljoner i kassan och ett gäng entreprenörer som nya delägare och kompanjoner.

Annons
Annons

– Vi vill bli världens bästa vinbutik och Winefinder kan nu fokusera på expansion, marknadsföring och att förbättra kundupplevelsen för alla våra kunder. Vi har otroligt många spännande saker på gång, säger Ole Nielsen, grundare och VD för Winefinder.

Bidrar med erfarenhet

Bland investerarna finns Risentas före detta huvudägare med Alex Tengvall i spetsen, samt grundarna av Jadestone. En leverantörer inom kasinospelsbranschen som såldes till det amerikanska börsnoterade bolaget WMS år 2012.

Förutom investeringen på 15 miljoner kronor kommer de nya delägarna även att förstärka bolaget. I augusti tar Jadestones före detta VD, Robert Henrysson, över rollen som marknadschef på Winefinder. De övriga kommer gradvis att öka sitt engagemang i bolaget.

– Vi förstärker bolaget både med kapital och med kompetens. Vi kombinerar erfarenhet av att driva snabb tillväxt i livsmedelsbranschen med erfarenhet av att verka i en bransch där Internet och nya affärsmodeller utmanar det svenska monopolet, säger Alex Tengvall.

 

På bild: Ole Nielsen

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!