Annons

Wish till de svenska kunderna: Wish beklagar PostNords nya avgifter

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

2018-02-22 11:45

Lovar att göra "allt de kan".

Efter beskedet om att alla försändelser till Sverige från länder utanför EU kommer att avgiftsbeläggas från och med den 1 mars, råder stor förvirring bland många e-handlande kunder. Många ställer sig frågande till vad som egentligen gäller och om just de nu kommer att få betala en extra avgift för sina beställda varor.

"Vill verkligen beklaga denna situation"

Några av de som undrat har på egen hand valt att kontakta den kinesiska marknadsplatsen Wish:s svenska kundtjänst - och fått svar. 

I en Facebookgrupp där Wish-relaterade frågor diskuteras flitigt, har en privatperson nu valt att dela med sig av svaren hon ska ha fått från Wish:s kundtjänst, och flera andra bekräftar att de fått samma svar när de skickat frågor. 

Från Wish sida är man inte sen med att beklaga att PostNord har infört avgifter på bland annat deras försändelser.

- Jag vill verkligen beklaga denna situation som straffar både er kunder samt oss som företag, skriver kundtjänstmedarbetaren Thea, som säger sig arbeta för “Wish Teamet”.

"Ingen avgiftsfri lösning i dagsläget"

Hon skriver också att företaget nu hoppas att kunden ifråga ska slippa avgifterna.

Annons
Annons
- Jag hoppas självklart att din vara hinner hem till dig innan du blir med extra avgifter!

Skulle du åka på att betala administrationsavgfiten, så får du välja själv hur du vill gå vidare, skriver “Thea” till kunden.

Efter det beskrivs att kunden som första alternativ kan välja att betala avgiften och hämta ut sin vara.

- Tråkigt nog så har vi ingen lösning för hur ni ska få era varor avgiftsfria i dagsläget, kommenterar kundtjänstmedarbetaren. 

Ska försöka ge pengarna tillbaka

Om man inte vill stå för avgiften på 75 kronor för alla försändelser vars värde understiger 1 500 kronor, så kan man förstås även välja att inte hämta ut paketet. Då går kunden miste om de pengar man lagt på att få varan skickad från Kina till Sverige, men det problemet kan Wish nu ha en lösning på.

I svaret till kunderna uppmanas nu dessa att följa spårningsinformationen av paketen via antingen Wish-appen, eller PostNords app - och sedan återkoppla till Wish inom 30 dagar efter det att varan blivit markerad som levererad eller returnerad.

- Så fort du kontaktar oss när varan har gått i retur, så ska vi göra allt vi kan för att se till att du får dina pengar tillbaka! skriver kundtjänsten och fortsätter:
- Vi står alltid bakom varje beställning, tveka inte att låta oss veta om det finns något annat vi kan göra för att hjälpa.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta