Wish till de svenska kunderna: ”Du får pengarna tillbaka”

Lovar att göra "allt de kan".

Efter beskedet om att alla försändelser till Sverige från länder utanför EU kommer att avgiftsbeläggas från och med den 1 mars, råder stor förvirring bland många e-handlande kunder. Många ställer sig frågande till vad som egentligen gäller och om just de nu kommer att få betala en extra avgift för sina beställda varor.

"Vill verkligen beklaga denna situation"

Några av de som undrat har på egen hand valt att kontakta den kinesiska marknadsplatsen Wish:s svenska kundtjänst - och fått svar. 

Annons

I en Facebookgrupp där Wish-relaterade frågor diskuteras flitigt, har en privatperson nu valt att dela med sig av svaren hon ska ha fått från Wish:s kundtjänst, och flera andra bekräftar att de fått samma svar när de skickat frågor. 

Från Wish sida är man inte sen med att beklaga att PostNord har infört avgifter på bland annat deras försändelser.

- Jag vill verkligen beklaga denna situation som straffar både er kunder samt oss som företag, skriver kundtjänstmedarbetaren Thea, som säger sig arbeta för “Wish Teamet”.

"Ingen avgiftsfri lösning i dagsläget"

Hon skriver också att företaget nu hoppas att kunden ifråga ska slippa avgifterna.

- Jag hoppas självklart att din vara hinner hem till dig innan du blir med extra avgifter!

Skulle du åka på att betala administrationsavgfiten, så får du välja själv hur du vill gå vidare, skriver “Thea” till kunden.

Efter det beskrivs att kunden som första alternativ kan välja att betala avgiften och hämta ut sin vara.

- Tråkigt nog så har vi ingen lösning för hur ni ska få era varor avgiftsfria i dagsläget, kommenterar kundtjänstmedarbetaren. 

Annons

Ska försöka ge pengarna tillbaka

Om man inte vill stå för avgiften på 75 kronor för alla försändelser vars värde understiger 1 500 kronor, så kan man förstås även välja att inte hämta ut paketet. Då går kunden miste om de pengar man lagt på att få varan skickad från Kina till Sverige, men det problemet kan Wish nu ha en lösning på.

I svaret till kunderna uppmanas nu dessa att följa spårningsinformationen av paketen via antingen Wish-appen, eller PostNords app - och sedan återkoppla till Wish inom 30 dagar efter det att varan blivit markerad som levererad eller returnerad.

- Så fort du kontaktar oss när varan har gått i retur, så ska vi göra allt vi kan för att se till att du får dina pengar tillbaka! skriver kundtjänsten och fortsätter:

- Vi står alltid bakom varje beställning, tveka inte att låta oss veta om det finns något annat vi kan göra för att hjälpa.

Annons