Wool and the Gang tror på hemtillverkat mode

Brittiska Wool and the Gang vill skifta fokus från fabriks-tillverkade produkter till handgjort mode. Nu har man fått in 2,8 miljoner dollar, pengar som ska användas för att skapa ett globalt nätverk av enskilda stickare.

Sedan starten 2008 har Wool and the Gang designat sina produkter i Storbritannien för att sedan outsourca produktionen till oberoende stickare i Peru. Man har också sålt färdiga kit med mönster och ull på sin sajt för de som vill tillverka kläderna på egen hand.

Och det är den sistnämnda kategorin man nu vill utveckla med den nya investeringen på 2,8 miljoner dollar från bland annat Index Ventures och Wellington Partners. Tanken är att folk ska kunna köpa material från Wool and the Gang och sälja den färdiga produkten tillbaka till e-handelssajten, som sedan säljer produkten vidare.

Annons

– Vår vision är att erbjuda ett unikt och snabbt mode på ett hållbart sätt genom att åter satsa på hemtillverkning. När det gäller mode tycker vi det är viktigt att veta vad det är gjort av, hur det är tillverkat och av vem, säger Lisa Rodwell, vd för Wool and the Gang.

Projektet som kallas, Gang Collection, kommer till en början att lanseras i liten skala med tio personer och ett fåtal designer. Man säger dock att det ska inte vara några problem att skala upp produktionen. Antalet kunder som köper färdiga kit för eget bruk är redan flera tusen.

– Det finns 55 miljoner stickare i Nordamerika och Europa. Så när det gäller skala så ser vi inte det som ett problem, säger Lisa Rodwell.

Fördelar och svårigheter

Wool and the Gangs tillvägagångssätt är ett relativt nytt drag inom modebranschen och kan göra att man hittar sin egen lilla nisch. Och precis som Toms Shoes och Etsy har man en etisk grundsyn som tilltalar många, det är också möjligt att få reda på vem som gjort plagget man bär.

På det här sättet är man också ganska flexibla eftersom det blir möjligt att lägga till nya designer och stickare varje vecka. Men det finns också svårigheter med den här typen av outsourcing. Till exempel att produkternas kvalitet varierar och att man spär ut sitt varumärke. Det är också en av anledningarna till att man börjar i liten skala.

– Vår kärngrupp kommer att ha nära kontakt med alla tillverkare och vi kommer att använda oss av Skype för att hålla sammanträden, utbildningar och ge handledning när vi lanserar nya designer. Varje färdigt plagg kommer också att levereras via företagets lager, något som ger Wool and the Gang möjligheten att kontrollera alla produkter, säger Lisa Rodwell.

Källa: TechCrunch

Annons

Annons