Woolworth nästa butiksjätte att ta sig an Kina via Tmall

Suget efter utländska produkter är stort i Kina, även när det gäller livsmedel. Något som Woolworths, Australiens största stormarknadskedja, hoppas dra nytta av med en flaggskeppsbutik på Alibabas marknadsplats.

Tidigare i veckan kunde vi berätta att Starbucks öppnat en flaggskeppsbutik på kinesiska Tmall. Kaffekedjan är dock långt ifrån ensamma om att använda sig av Alibabas marknadsplats för att få en språngbräda in i Kina.

Apple, Costco, NFL, Zara och till och med Amazon är bara några stora välkända västerländska varumärken som samarbetar med Tmall. Den svenska barnklädeskedjan Polarn O .Pyret har också gått samma väg och nu meddelar den australiensiska butikskedjan Woolworths att man gör detsamma.

Annons

E-handeln tredubblas till år 2020

Enligt Internet Retailer beräknas den kinesiska detaljhandeln på nätet mer än tredubblas från 2014 till 1,5 biljoner dollar år 2020, och att utländska återförsäljare vill ha en bit av den kakan är inte så konstigt

Särskilt inte med tanke på att de kinesiska konsumenterna i allt större utsträckning efterfrågar internationella varumärken och produkter, något som även inkluderar livsmedel.

För att få fart på affärerna har Woolworths valt att använda sig av eCargo, ett fullserviceföretag inom e-handel med bas i Hong Kong, som kommer att ta hand om allt från att sköta nätbutiken och lagerhållning till att packa varorna och skicka ut dem ut till kunderna.

Annons