I dag: Yoga och Teslabilar ska hålla kunderna från e-handeln

De fysiska butikerna ger sig inte utan kamp.

I morgon är det dags för en av detaljhandelns största köpdagar och inför årets Black Friday spås e-handlarna i många fall bli de stora vinnarna. Nu kommer dock rapporter från e-handelslandet USA om att de fysiska butikerna knappast kommer att ge sig i kampen om kunderna, åtminstone inte utan strid.

Hur ska den striden gå till? undrar kanske någon. Jo, med hjälp av diverse tricks planerar butikerna att locka kunderna bort från soffan och ut på stan.

Annons
Annons

Ta en selfie med tomten

Enligt nyhetskanalen CBN News, som också ger exempel på temporära isrinkar som lockbete, kommer till exempel Bloomingdale’s i New York att satsa på yogaklasser för att få kunderna på köphumör. På Nordstroms ska Teslabilar placeras ut i närheten av herravdelningen för att öka intresset för att dels komma dit och dels köpa med något hem.

Wal-Mart ska arrangera 20 000 “holiday parties” runt om i USA. På festerna ska barn får chansen att ta en “selfie med tomten”, och ett antal andra affärer planerar att under Black Friday bjuda kunderna på mat och dryck, enligt CBN News.

- De här butikerna är desperata för att få in kunder i sina butiker, säger analytikern Neil Sunders på GlobalData Retail till nyhetskanalen.

Går kunderna till mötes

Enligt uppgift kommer 18,3 procent av USA:s julhandel i år att ske på nätet. Det kan jämföras med 16,8 procent förra året, och många av de stora kedjorna har helt kommit fram till att den digitala utvecklingen inte går att ignorera.

Flera fysiska butiker har därför satsat extra på appar och e-handelsleverans till butikerna för att gå kunderna till mötes.

- Kunderna vill i allt större utsträckning bestämma var, hur och när de ska handla, och vår pickup-service, som är öppen dygnet runt, är en tjänst vi erbjuder för att ge dem en bättre upplevelse, säger Shea Jensen, ansvarig för customer experience på Nordstroms.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!