Annons

Ytterligare 50 får gå när Ellos satsar på e-handel Ellos dras med lönsamhetsproblem

Ytterligare 50 får gå när Ellos satsar på e-handel

2016-02-10 14:25

På grund av problem med lönsamheten har Ellos varslat 50 personer.

Distanshandelsföretaget Ellos fortsätter att arbeta på sin förvandling från traditionellt postorderföretag till modernt e-handelsbolag, och i dag stod det klart att det innebär att fler får lämna företaget.

De senaste åren har Ellos i omgångar både sagt upp personal och nyanställt personer som genom att bidra med särskild kompetens ska lyfta företagets e-handelssatsning. Och nu är det dags för det förstnämnda igen när Ellos Group varslar 50 av de cirka 800 anställda.

- Vi har inlett fackliga förhandlingar nu och vi gör bedömningen att förhandlingarna ska vara klara i mitten av mars, säger personalchefen Johnny Eriksson till Borås Tidning.

Dålig lönsamhet och höga kostnader

Det är ännu oklart hur varslet kommer att slå mot Ellos Group, som omfattar bolagen Ellos, Jotex och Stayhard. Enligt Borås Tidning är personalen som arbetar inom lager, logistik och produktion de enda som inte berörs av de kommande uppsägningarna.

Annons
Annons

Orsaken till varslet ska vara att företaget dras med dålig lönsamhet och har för höga kostnader.

- Vi håller på att omstrukturera företaget från postorder med fokus på kataloger till e-handel där vi fungerar som ett retailföretag. Vi håller på att ställa om och se över kompetenser. Samtidigt har vi hård konkurrens, dels från befintliga kedjor som ger sig in i e-handel och dels från en ökande och aggressiv konkurrens från globala företag, säger Johnny Eriksson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem