Annons

Ytterligare 50 får gå när Ellos satsar på e-handel Ellos dras med lönsamhetsproblem

Ytterligare 50 får gå när Ellos satsar på e-handel

2016-02-10 14:25

På grund av problem med lönsamheten har Ellos varslat 50 personer.

Distanshandelsföretaget Ellos fortsätter att arbeta på sin förvandling från traditionellt postorderföretag till modernt e-handelsbolag, och i dag stod det klart att det innebär att fler får lämna företaget.

De senaste åren har Ellos i omgångar både sagt upp personal och nyanställt personer som genom att bidra med särskild kompetens ska lyfta företagets e-handelssatsning. Och nu är det dags för det förstnämnda igen när Ellos Group varslar 50 av de cirka 800 anställda.

- Vi har inlett fackliga förhandlingar nu och vi gör bedömningen att förhandlingarna ska vara klara i mitten av mars, säger personalchefen Johnny Eriksson till Borås Tidning.

Dålig lönsamhet och höga kostnader

Det är ännu oklart hur varslet kommer att slå mot Ellos Group, som omfattar bolagen Ellos, Jotex och Stayhard. Enligt Borås Tidning är personalen som arbetar inom lager, logistik och produktion de enda som inte berörs av de kommande uppsägningarna.

Annons
Annons

Orsaken till varslet ska vara att företaget dras med dålig lönsamhet och har för höga kostnader.

- Vi håller på att omstrukturera företaget från postorder med fokus på kataloger till e-handel där vi fungerar som ett retailföretag. Vi håller på att ställa om och se över kompetenser. Samtidigt har vi hård konkurrens, dels från befintliga kedjor som ger sig in i e-handel och dels från en ökande och aggressiv konkurrens från globala företag, säger Johnny Eriksson.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

1
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem