Zalando öppnar upp sin sajt för externa säljare

Zalando öppnar upp sin brittiska e-handelssajt för lokala återförsäljare och varumärken. Lanseringen, som ska göra klädjätten mer relevant för brittiska kunder, följer liknande satsningar i Europa.

Med start denna veckan öppnar Zalando upp för externa säljare och varumärken i Storbritannien. Sedan tidigare erbjuder klädjätten liknande möjligheter i åtta andra länder, däribland Tyskland och Frankrike.

Totalt säljer mer än 170 varumärken via Zalandos olika europeiska sajter och tanken är att lokala inslag ska locka ännu fler kunder till Zalando. Nyligen meddelade man även att det amerikanska klädmärket GAP ska öppna en egen butik inuti Zalando

Annons

– Fokus ligger alltid på konsumenten. Vi siktar på att öka den lokala relevansen genom att locka fler varumärken från Storbritannien, och samtidigt bibehålla vår höga standard för att skapa den bästa shoppingupplevelse för våra kunder, säger Robert Schütze, Zalandos landschef i Storbritannien.

Måste erbjuda fria returer

Modellen liknar den marknadsplatser som Amazon och Ebay använder sig av, och för att få sälja via Zalando måste återförsäljare och varumärken uppfylla vissa kriterier. Produkterna måste vara av relevans för Zalandos kunder och hålla en viss kvalitet.

Återförsäljarna måste även erbjuda kunderna fri frakt och fria returer inom 100 dagar för de varor som säljs på Zalando. Väl ansluten kommer Zalando att hantera alla order, betalningar, returer och kundservice. Säljare behöver bara se till att skicka ut beställningarna.

 

Källa: Internet Retailing

Annons