Zalando: ”Planen är att fortsätta växa i samma takt”

Trots uppgifterna om långsammare omsättningsökning i Sverige ser inte Zalando några hinder för fortsatt stark tillväxt.

För ungefär en vecka sedan kunde vi avslöja att Zalandos omsättning i Sverige för 2015 hade ökat med 52 procent jämfört med 2014. Dock tappade tillväxten under samma period ordentligt med fart. Under förra årets tredje kvartal upplevde Zalando enligt våra siffror sin sämsta tillväxt sedan företaget lanserades i Sverige, och därför kom Zalando inte upp i den miljard i omsättning för helåret som vi hade förutspått i en tidigare analys.

"Kan inte ge dig några siffror"

Zalando vill inte kommentera landsspecifika siffror, men bolaget berättar för Ehandel.se att Norden ses som en av företagets nyckelmarknader där det förstås är tänkt att bolaget ska fortsätta att växa.

Annons

- Det är en mogen marknad där vi har en tradition av att handla i kataloger så människor är vana vid att handla online, och litar på att det fungerar. I vissa marknader har vi fått mer eller mindre lära kunder att handla online, men i Norden har det aldrig varit något problem, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, corporate communications manager för Zalando i Norden.

Enligt Zalando används den nordiska marknaden ibland som testområde för nya produkter och tjänster, just eftersom dess befolkning är vana näthandlare och långt framme vad gäller den tekniska utvecklingen.

- Vi expanderar definitivt men jag kan inte ge dig några siffror om hur snabbt eller något i den stilen. Vi kommer att släppa våra finansiella resultat för 2015 den första mars och då blir det för företaget som en helhet. Men vi kan säga redan nu att vi kommer att landa på en omsättning på runt 3 miljarder, så företaget växer definitivt.

Ser fortsatt god tillväxtpotential

Sigrid Dalberg-Krajewskis kollega Kristin Dolgner som arbetar med market communications på Zalando, håller med.

- Att ett företag har kommit upp i en omsättning på tre miljarder euro och fortfarande växer med 25-40 procent vissa kvartal, det är verkligen en massiv tillväxt.

Trots att Zalando sedan starten har vuxit med rekordfart och att våra siffror alltså visar på en svagare tillväxt under andra halvan av 2015, ser inte Sigrid Dalberg-Krajewski och Kristin Dolgner några hinder för att företaget ska växa ytterligare, i Sverige och på andra marknader. Eftersom det mesta av modehandeln fortfarande sker utanför nätet finns det fortsatt god tillväxtpotential, menar man.

- Det vi försöker göra är att komma med ett konkurrenskraftigt erbjudande. Hur många andra företag kan erbjuda en så stor variation av mode? Vårt mål är att göra Zalando ännu mer relevant för kunderna. Planen är att fortsätta att växa i den här takten i framtiden, säger Kristin Dolgner.

Annons
Annons