Annons

Zalando besökte Sverige i jakten på nya talanger Sigrid, Göran och Kristin på Zalando

Zalando besökte Sverige i jakten på nya talanger

2016-02-26 13:55

Zalando behöver de kommande åren rekrytera massvis med ny personal. För att hitta nya personer att anställa har Zalando bland annat besökt en studentmässa i Lund.

I veckan har Zalando besökt en karriärmässa på Lunds universitet med förhoppningen att attrahera ny personal. Bara på teknikavdelningen uppskattar företaget att det, med tanke på den starka tillväxten, kommer att behövas omkring tusen nya anställda de kommande åren. Dessutom vill företaget rekrytera personer som är duktiga på ekonomi, marknadsföring, kommunikation, content marketing, och en hel del andra områden.

- Det här är ju huvudsakligen för att sprida medvetande om vad vi sysslar med och att det finns en arbetsgivare bakom Zalando. Det är till exempel inte alla som vet att vi sitter i Berlin. Vi letar jättemycket folk på samtliga marknader och även på global nivå, så det finns många möjligheter inom Zalando, säger Göran Allvar som leder ett team inom företagets content marketing-avdelning.

Karriärmässan i Lund drar årligen tusentals besökare 

Han besöker studentmässan under två dagar tillsammans med Sigrid Dalberg-Krajewski och Kristin Dolgner som båda har chefsroller inom Zalandos kommunikationsavdelning.

Enligt trion är mässbesöket också till för att informera människor om vilka yrkesroller som finns på Zalando, där det i dag arbetar 10 000 människor på 15 marknader. Det senaste året ska arbetsstyrkan ha vuxit med 2 000 personer.

Letar efter "the Zalando fit"

Utöver två teknikhubbar i Dublin och Helsingfors, samt ett fåtal kontor i till exempel Frankrike, befinner sig de som arbetar på Zalando på huvudkontoret i Berlin. Zalando hjälper gärna till med den administration som krävs när till exempel svenskar väljer att bosätta sig och arbeta i Tyskland.

Varför är det intressant för er att leta personal utanför Berlin?

Annons
Annons
- En anledning är att vi behöver lokaliserad expertis oavsett om det handlar om till exempel content marketing eller kommunikation. Att man är uppvuxen med i det här fallet den svenska marknaden och vet vad som funkar och vad kunderna ställer för krav. Det finns inte alltid på plats i Berlin, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Vad är det för personer ni letar efter?

- Det beror mycket på vilken avdelning det handlar om. För min del, eftersom jag sitter på content marketing, så är det ju till exempel ett krav att de pratar det lokala språket, säger Göran Allvar.
- Det handlar mycket om att ha en mentalitet av att man tar tag i saker. Vi testar gärna nya saker. Så att ha entusiasm är viktigt. Vi kallar det “The Zalando fit”, det är väldigt viktigt att människor passar in i vår företagskultur. Vi uppmanar alla, oavsett roll på företaget, att komma med idéer. Ofta anställer vi utifrån potential snarare än erfarenhet, säger Kristin Dolgner.

Niklas Sjölund träffade Zalando i Lund

Ett antal studenter fick under Zalandos besök i Lund chansen till en exklusiv intervju med företaget. En av dem var Niklas Sjölund som snart tar sin masterexamen i marketing. Han hoppas på en framtida anställning inom marknadsföring, sales eller affärsutveckling hos den tyska e-handelsjätten.

- Jag blev inbjuden till en intervju, vilket jag blev väldigt glad för. Jag var och hälsade på Zalando på huvudkontoret i Berlin i höstas med en grupp studenter och jag blev väldigt imponerad av kulturen de har på företaget. Framför allt av hur mycket energi det fanns där och viljan att växa. Det var det som öppnade upp mina ögon för Zalando, berättar han.

"Människor här pratar med sina vänner"

Men Zalando kan förstås inte fylla hela sitt rekryteringsbehov genom att besöka en mässa, även om företaget säger sig ha uppfattat Lundastudenterna som energiska, välförberedda och intresserade av att lära sig nya saker.

- Man kan inte bara se ett sådant här event i antal ansökningar. Människor som är här pratar med sina vänner som i sin tur också kan få upp ögonen för Zalando, säger Kristin Dolgner.

Varför vänder ni er till studenter som ju ofta inte har så lång arbetslivserfarenhet?

- Zalando är ett företag som värdesätter ny input och det är något som studenter ofta för med sig. De är ofta intresserade av att lära sig och att testa nya saker. Vi ser inte studenter som en sämre arbetsstyrka, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, och får medhåll av sin tyska kollega:
- E-commerce har ingen lång historia. Även om du kan hitta människor med erfarenhet inom till exempel inköp, så finns det områden inom e-handel där det inte går att hitta personal med lång erfarenhet, helt enkelt eftersom det inte fanns tidigare, avslutar Kristin Dolgner.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta