Zalando lanserar medlemskap med supersnabb leverans

Modebutiken växte med över 20 procent första halvåret - lanserar nytt lojalitetsprogram.

Den tyska modejätten Zalando rapporterar idag sina preliminära siffror för första halvåret. Tillväxten låg på 21-22 procent och omsättningen landar strax över 2 miljarder euro, med ett rörelseresultat runt 100 miljoner euro. Företaget lämnar inga specifika siffror för Sverige men kommenterar den nordiska utvecklingen med följande:

- Vi är nöjda med den fortsatt växande kundbasen I Norden. För att ytterligare penetrera marknaden är det högst väsentligt att både kunna erbjuda ett relevant modesortiment och höja servicenivån. Tillägg av lokala varumärken som Weekday i vårt sortiment, och fokuset på bekvämlighet genom etableringen av ett nordiskt lager i Brunna, säkerställer att vi kan möta den ökande efterfrågan från våra svenska kunder, säger Kenneth Melchior, Zalandos nordenchef.

Annons

Medlemskapet Zalando Zet

I samband med de preliminära siffrorna för första halvåret så släpper Zalando en stor nyhet. E-handlaren lanserar nämligen en kundklubb med namnet Zalando Zet. Ett medlemskap kommer att kosta 19 euro per år och ska ge en hel del fördelar som snabbare leveranser och “premium”-kundtjänst.

- Planen är att Zet skall bli tillgängligt i samtliga marknader, inklusive Sverige, på sikt. Under tiden så kommer tjänsten att berikas med fler fördelar och erbjudandet att förfinas med leverans samma dag, return on demand, exklusiv förtur till reor och moderåd via Facebook eller telefon från våra stylister, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, nordisk kommunikationschef på Zalando.

Zalando Zet lanseras dock först i Tyskland och städerna Berlin, Leipzig, Frankfurt och Hannover, och medlemskapet är just nu gratis de första tre månaderna. Zalandos svenska lager, som snart står på plats, öppnar dock för att även lansera Zalando Zet i Stockholmsområdet.

Annons