Zalando ökade med 15 procent under årets första kvartal

924 miljoner besök.

Idag rapporterar Zalando sina siffror för första kvartalet. E-modejätten meddelar en försäljningstillväxt på 15,2 procent och landar nu på 1,4 miljarder euro, jämfört med samma kvartal i fjol. 

LÄS ÄVEN: Ehandel.se besöker modejättens nya superkontor

Annons

GMV, Gross Merchandise Volume, som står för jättens totala försäljning på sajten summerades till 1,8 miljarder euro vilket är en ökning med 23 procent. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) ökade också och hamnade på 6,4 miljoner euro, jämfört med 0,4 miljoner euro året innan.

– Vårt tydliga kundfokus har gett resultat under det första kvartalet när vi gjorde ytterligare framsteg för att bygga startpunkten för mode i Europa, säger Rubin Ritter, en av de tre vd:arna för Zalando, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Starkt Q4 tog Zalando till 57 miljarder kronor för helåret

Företaget framför även en drygt 14-procentig kundtillväxt som resulterade i 27 miljoner aktiva kunder, samt en ökad trafik på sajten med 29,5 procent vilket motsvarar en uppgång till 924 miljoner besök under det första kvartalet.

Zalando är glad över sitt resultat men nöjer sig inte och menar att företaget kommer att stärka detta ännu mer med sitt medlemskapsprogram Zalando Plus som än så länge finns i Tyskland och Schweiz. Projektet kommer i år även att utökas till Frankrike och Italien. 

LÄS ÄVEN: Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

– Vi är nöjda med vårt finansiella resultat under första kvartalet. Det visar ett starkt fokus på tillväxt och ligger i linje med vår prognos för helåret. Vi kommer fortsätta investera i områden i vår verksamhet som skapar högt mervärde för våra kunder, säger David Schröder, vd på Zalando.

Zalando meddelar även att de står fast vid att öka GMV-försäljningen i år med 20 till 25 procent, och ett justerat rörelseresultat på mellan 175 och 225 miljoner euro.

Annons

LÄS ÄVEN: Zalando lanserar Beauty i Sverige

Annons