Zalando om Q2: ”Vi ökade vår lönsamhet avsevärt”

Modejätten växer starkt och ökar på vinsten.

Det forsätter att gå framåt för Europas modejätte Zalando. Första kvartalet växte försäljningen med 24 procent och det håller i sig.

Preliminära siffror för andra kvartalet 2016 visar en tillväxt på 24-26 procent. Totalt kommer man omsätta mellan 909 och 924 miljoner euro.

Annons

Rörelseresultatet hamnar samtidigt på 68-88 miljoner euro. Vilket ger en rörelsemarginal om 7,5-9,5 procent (EBIT).

- Zalando hade ett mycket stark andra kvartal. Vi levererade på våra ambitiösa tillväxtmål och såg vår lönsamhet öka väsentligt. De operationella fördelarna för vår verksamhet har utvecklats starkt medan vi fortsätter att driva på med tillväxtinvesteringar i vårt kunderbjudande och plattforms-initiativ, säger Rubin Ritter, styrelseordförande på Zalando.

Företaget ska alltså bättrat på sin lönsamhet och håller sig i det övre segmentet av årets tillväxtprognos. För helåret förväntar sig nu Zalando en högre rörelsemarginal på 4-5,5 procent.

Siffrorna är som sagt preliminära och den fullständiga rapporten för andra kvartalet kommer publiceras den 11 augusti 2016.

Annons