Zalando omsätter nu 4,5 miljarder euro

Ökade med 23 procent.

2017 blev ännu ett framgångsrikt år för Zalando - och företaget ökade omsättningen från drygt 3,6 till knappt 4,5 miljarder euro. Detta innebär att siffrorna ligger i linje med den prognos som företaget presenterade för några veckor sedan.

LÄS ÄVEN: Zalando sålde för 40 miljarder kronor under 2017

Annons

"Tog andelar på alla våra marknader"

Samtidigt minskade rörelseresultatet (EBITDA) med 3,5 procent från 255,3 miljoner euro år 2016 till 246,4 miljoner euro under 2017. 

- Under 2017 gjorde vi stora framsteg och tog andelar på alla våra marknader. Under 2018 är vår målsättning att nå tillväxt om 20-25 procent för det fjärde året i rad, vilket betonar vår övertygelse om att fokus på tillväxt och vunna marknadsandelar är den rätta vägen för att maximera långsiktigt värde, säger Zalandos co-CEO Rubin Ritter i ett pressmeddelande.

70 procent av besöken från mobiler

Samtidigt redovisar företaget att de nu har drygt 15 000 anställda, vilket är cirka 3000 fler än vid slutet av 2016. Även antalet besök i Zalandos e-handel ska ha ökat kraftigt - från närmare två miljarder besök under 2016 till 2,5 miljarder besök under 2017. Hela 70 procent av dessa besök ska ha kommit från mobiltelefoner.

Under 2018 räknar man, förutom att fortsätta den årliga tillväxten på mellan 20 och 25 procent, även med att kunna skapa 2000 nya jobb. I mars lanseras dessutom den nya skönhetskategorin, som vi tidigare berättat om.

LÄS ÄVEN: Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Annons