Zalando ser framgångar i den fysiska världen

Förutom att Zalando driver en av Europas största modebutiker på nätet, har man även satsat så smått i den fysiska välden. En satsning som blivit allt större och deras två outletbutiker, som bland annat säljer rabatterade returvaror, har kommit att spela en allt viktigare roll i näringskedjan.

Returer är ett omdebatterat ämne inom e-handeln och något som är en viktig pusselbit i många nätbutikers verksamhet. Särskilt inom modebranschen där returgraden kan ligga mellan 20-40 procent, eller till och med ännu högre.

Modejätten Zalando har en genomsnittlig returgrad på cirka 50 procent. Därför öppnade man 2012 en outletbutik i Berlin som ett komplement till den vanliga verksamheten. Här säljer man rabatterade produkter, däribland returvaror som inte längre är i optimalt skick.

Annons

Ett lyckat drag verkar det som, och i början av året berättade vi om Zalandos planer på att öppna ytterligare en outletbutik i Frankfurt.

– Vi brukade kalla outlet-butikerna våra testballonger. Men nu antar jag att vi kan kalla dem en framgång, säger Martin Rost, vice VD för Zalandos Lounge and Overstock Management.

Spelar en viktig roll

2013 omsatte Zalandos outlets och shopping club lounge, en medlemsklubb där man erbjuder rabatter online, 32,3 miljoner euro. I år väntas den siffran öka till 53,6 miljoner. Att sälja billigt returnerat mode må inte vara nästa stora grej, men det spelar ändå en viktig roll i Zalandos näringskedja.

Butikerna gör också att man når nya kunder. Som till exempel de som inte gillar att handla på nätet, eller de som är ute efter en bra deal.

– Jag gillar inte alls att handla på nätet men jag kommer hit nästan varannan vecka. Jag förstår varför några av sakerna hamnar här, men du vet vad du får när du går hit. Jag tycker faktiskt det är ganska trevligt här, och det är väldigt billigt, säger Fred Jasper, en återkommande kund som däremot aldrig handlat på Zalandos sajt.

Källa: WSJ

Annons