Annons

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

2016-03-23 15:02

Nätmodejätten pilottestar just nu en ny tjänst där man verkar vara ute efter att ta hand om externa e-handlares lagerhållning och distribution.

Zalando är en av Europas största modebutiker på nätet men företaget håller på att skifta fokus från att vara en traditionell e-handlare, till en modeplattform. Bland annat genom något som kan liknas en marknadsplats där andra märken kan sälja sina varor.

Det finns även omfattande planer på att koppla ihop Zalandos lagersaldo med utomstående varumärken så att kunden ska kunna få sin leverans så snabbt och smidigt som möjligt.

– Det vi vill göra är att koppla ihop modevärlden. Vi ska vara den digitala platsen för märken som vill skapa business, vi vill vara deras digitala strategi. En plats där kunderna ska kunna ta del av det senaste inom mode, berättade Robert Gentz i en intervju med Ehandel.se.

Nu har den tyska modejätten tagit ytterligare ett steg på vägen mot att bli en modeplattform genom att lansera en ny tjänst vid namn Fulfillment by Zalando. En tjänst som rimmar ganska bra med Zalandos planer på en marknadsplats.

Ta del av Zalandos infrastruktur

Informationen om den nya tjänsten är än så länge knapphändig men verkar till viss del kunna jämföras med Fulfillment by Amazon, en tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Annons
Annons

Zalandos version är dock inte helt oväntat inriktad på mode och återförsäljare som använder sig av tjänsten kommer att kunna kan ta del av Zalandos logistik och infrastruktur. Det ska också vara ett kostnadseffektivt sätt att samordna beställningar då kunder som köper produkter från flera olika varumärken kan få allt i en och samma försändelse.

Än så länge rör det sig om ett pilottest där Zalandos egna mobil-app MOVMNT, som samlar produkter från olika återförsäljare, deltar tillsammans med ett annat av Zalandos varumärken, zLabels. Ett modemärke som säljer sina produkter uteslutande online via Zalando och ett antal utvalda e-handlare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem