Annons

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

2016-03-23 15:02

Nätmodejätten pilottestar just nu en ny tjänst där man verkar vara ute efter att ta hand om externa e-handlares lagerhållning och distribution.

Zalando är en av Europas största modebutiker på nätet men företaget håller på att skifta fokus från att vara en traditionell e-handlare, till en modeplattform. Bland annat genom något som kan liknas en marknadsplats där andra märken kan sälja sina varor.

Det finns även omfattande planer på att koppla ihop Zalandos lagersaldo med utomstående varumärken så att kunden ska kunna få sin leverans så snabbt och smidigt som möjligt.

– Det vi vill göra är att koppla ihop modevärlden. Vi ska vara den digitala platsen för märken som vill skapa business, vi vill vara deras digitala strategi. En plats där kunderna ska kunna ta del av det senaste inom mode, berättade Robert Gentz i en intervju med Ehandel.se.

Nu har den tyska modejätten tagit ytterligare ett steg på vägen mot att bli en modeplattform genom att lansera en ny tjänst vid namn Fulfillment by Zalando. En tjänst som rimmar ganska bra med Zalandos planer på en marknadsplats.

Ta del av Zalandos infrastruktur

Informationen om den nya tjänsten är än så länge knapphändig men verkar till viss del kunna jämföras med Fulfillment by Amazon, en tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Annons
Annons

Zalandos version är dock inte helt oväntat inriktad på mode och återförsäljare som använder sig av tjänsten kommer att kunna kan ta del av Zalandos logistik och infrastruktur. Det ska också vara ett kostnadseffektivt sätt att samordna beställningar då kunder som köper produkter från flera olika varumärken kan få allt i en och samma försändelse.

Än så länge rör det sig om ett pilottest där Zalandos egna mobil-app MOVMNT, som samlar produkter från olika återförsäljare, deltar tillsammans med ett annat av Zalandos varumärken, zLabels. Ett modemärke som säljer sina produkter uteslutande online via Zalando och ett antal utvalda e-handlare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Annons
Annons
Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem