Annons

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

2016-03-23 15:02

Nätmodejätten pilottestar just nu en ny tjänst där man verkar vara ute efter att ta hand om externa e-handlares lagerhållning och distribution.

Zalando är en av Europas största modebutiker på nätet men företaget håller på att skifta fokus från att vara en traditionell e-handlare, till en modeplattform. Bland annat genom något som kan liknas en marknadsplats där andra märken kan sälja sina varor.

Det finns även omfattande planer på att koppla ihop Zalandos lagersaldo med utomstående varumärken så att kunden ska kunna få sin leverans så snabbt och smidigt som möjligt.

– Det vi vill göra är att koppla ihop modevärlden. Vi ska vara den digitala platsen för märken som vill skapa business, vi vill vara deras digitala strategi. En plats där kunderna ska kunna ta del av det senaste inom mode, berättade Robert Gentz i en intervju med Ehandel.se.

Nu har den tyska modejätten tagit ytterligare ett steg på vägen mot att bli en modeplattform genom att lansera en ny tjänst vid namn Fulfillment by Zalando. En tjänst som rimmar ganska bra med Zalandos planer på en marknadsplats.

Ta del av Zalandos infrastruktur

Informationen om den nya tjänsten är än så länge knapphändig men verkar till viss del kunna jämföras med Fulfillment by Amazon, en tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Annons
Annons

Zalandos version är dock inte helt oväntat inriktad på mode och återförsäljare som använder sig av tjänsten kommer att kunna kan ta del av Zalandos logistik och infrastruktur. Det ska också vara ett kostnadseffektivt sätt att samordna beställningar då kunder som köper produkter från flera olika varumärken kan få allt i en och samma försändelse.

Än så länge rör det sig om ett pilottest där Zalandos egna mobil-app MOVMNT, som samlar produkter från olika återförsäljare, deltar tillsammans med ett annat av Zalandos varumärken, zLabels. Ett modemärke som säljer sina produkter uteslutande online via Zalando och ett antal utvalda e-handlare.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem