Annons

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

Zalando smygtestar ny tjänst: Fulfillment by Zalando

2016-03-23 15:02

Nätmodejätten pilottestar just nu en ny tjänst där man verkar vara ute efter att ta hand om externa e-handlares lagerhållning och distribution.

Zalando är en av Europas största modebutiker på nätet men företaget håller på att skifta fokus från att vara en traditionell e-handlare, till en modeplattform. Bland annat genom något som kan liknas en marknadsplats där andra märken kan sälja sina varor.

Det finns även omfattande planer på att koppla ihop Zalandos lagersaldo med utomstående varumärken så att kunden ska kunna få sin leverans så snabbt och smidigt som möjligt.

– Det vi vill göra är att koppla ihop modevärlden. Vi ska vara den digitala platsen för märken som vill skapa business, vi vill vara deras digitala strategi. En plats där kunderna ska kunna ta del av det senaste inom mode, berättade Robert Gentz i en intervju med Ehandel.se.

Nu har den tyska modejätten tagit ytterligare ett steg på vägen mot att bli en modeplattform genom att lansera en ny tjänst vid namn Fulfillment by Zalando. En tjänst som rimmar ganska bra med Zalandos planer på en marknadsplats.

Ta del av Zalandos infrastruktur

Informationen om den nya tjänsten är än så länge knapphändig men verkar till viss del kunna jämföras med Fulfillment by Amazon, en tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Annons
Annons

Zalandos version är dock inte helt oväntat inriktad på mode och återförsäljare som använder sig av tjänsten kommer att kunna kan ta del av Zalandos logistik och infrastruktur. Det ska också vara ett kostnadseffektivt sätt att samordna beställningar då kunder som köper produkter från flera olika varumärken kan få allt i en och samma försändelse.

Än så länge rör det sig om ett pilottest där Zalandos egna mobil-app MOVMNT, som samlar produkter från olika återförsäljare, deltar tillsammans med ett annat av Zalandos varumärken, zLabels. Ett modemärke som säljer sina produkter uteslutande online via Zalando och ett antal utvalda e-handlare.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem