Zalando stänger ner två av sina E-handelssajter

Zalando bantar sina e-handelsverksamheter. Efter mindre än ett år stänger man ner e-handelssajterna Emeza och Kiomi. Företaget vill inte berätta varför men rykten om en eventuell börsnotering och fokus på lönsamhet tros vara anledningen.

Zalandos första offer i omstruktureringen är dotterbolaget Emeza, en e-handelsplats som erbjuder lyxvaror och som lanserades i början av året. Hur många anställda som berörs av beslutet vet man inte ännu och e-handelsjätten kommenterar inte heller varför sajten läggs ner. Man planerar dock att flytta in en del av sortimentet på Zalando inom kort.

Nätbutiken Kiomi, som lanserades i februari, får också stryka på foten. Kiomi är även Zalandos eget varumärke med kläder och de kommer nu istället att flyttas in på Zalandos huvudsajt. Något som inte låter allt för märkvärdigt med tanke på att ett eget varumärke ger betydligt bättre vinstmarginaler.

Annons
Annons

Lönsamma på hemmaplan

Zalando har genomgått en omstrukturering under hela 2013 och man verkar ha skiftat fokus under året. Från att expandera till nya marknader, till en mer slimmad organisation där man satsar på en allt större bredd på Zalandos huvudsajt.

Något som gjort att företaget lyckats få ner sina kostnader och slutligen även nått lönsamhet på sina hemmamarknader med imponerande försäljningssiffror. Det ryktas även om att Zalando står inför en börsnotering, det är dock inte något man vill kommentera i dagsläget.

Det är också ett beslut som till stor del ligger i det svenska investmentbolaget AB Kinneviks händer då de är Zalandos största ägare med 38 procent av aktierna. Men att Zalando nu slimmar sin verksamhet och skiftar fokus till lönsamhet kan dock vara ett tecken på att något är på gång.

 

Källa: Venture Village

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!