Zalando visar fin tillväxt men lönsamheten sjönk

Nätmodeföretaget visar upp en fin försäljningsökning under årets andra kvartal men rörelsemarginalen hämmades av tillfälliga kostnadsökningar.

Under morgonen släppte den tyska e-handelsjätten Zalando, som delägs av Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik, de preliminära siffrorna för årets andra kvartal. Under perioden ökade försäljningen med mellan 33 till 35 procent till 727—738 miljoner euro. Att jämföra med 546 miljoner euro föregående år.

Rörelseresultatet uppgick till 22-37 miljoner euro jämfört med 35 miljoner euro andra kvartalet 2014. Rörelsemarginalen hamnar runt 3-5 procent under kvartalet, jämfört med 6,4 procent under motsvarande period i fjol.

Annons

Enligt bolaget beror försämringen på en tillfällig kostnadsökning. Zalando presenterar sin fullständiga kvartalsrapport för det andra kvartalet den 13 augusti, eventuellt kompletterat med en uppdaterad prognos för helåret 2015.

Annons