Zalandos festival fick 35 000 besökare – nu läggs den ner

Vill fokusera på en bredare målgrupp med lokala kampanjer.

När Zalando i somras arrangerade festivalen Bread&Butter, denna gång med artister som Lauryn Hill och Jaden Smith, valde 35 000 personer att besöka eventet i Berlin. Modemässan pågick i tre dagar och efteråt beskrevs evenemanget av som en succé av företaget.

- Det här visar att Bread&Butter verkligen möter vår målgrupps behov, sade till exempel Carsten Hendrich, som ansvarar för Zalandos "Creative Lab", i en kommentar.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handlarens event slutsålt - fick 35 000 besökare

"Testar och utvecklar kontinuerligt"

Men några månader senare låter det helt annorlunda. Enligt sajten Fashionforum.dk har Zalando nu bestämt sig för att lägga ner Bread&Butter, åtminstone i sin nuvarande form.

- Efter noggrann övervägning har vi beslutat att inte arrangera Bread&Butter nästa år. På Zalando testar, utvärderar och utvecklar vi kontinuerligt olika projekt. Med Bread&Butter har vi fått modekunskaper och vunnit våra modepartners förtroende. Baserat på dessa erfarenheter vill vi nu fokusera på en bredare publik med personliga och lokala kampanjer, säger en av Zalandos tre vd:ar David Schneider, till Fashionforum.

Festivalen Bread&Butter grundades av Zalando år 2014 och ska sedan dess ha vuxit varje år. 

Annons