Annons

Zalandos nya drag - öppnar upp för leverantörer Benjamin Wörner

Exklusivt: Zalandos nya drag - öppnar upp för leverantörer

2017-09-20 10:04

Genom det nya konceptet Build får externa startups inom till exempel storlekshjälp tillgång till Zalandos plattform.

Storlekar som blev fel, tyger som inte riktigt var vad man trodde att de skulle vara och plagg som helt enkelt var snyggare på modellen. Det är inte alltid helt lätt att handla kläder på nätet - men som tur är finns det numera en uppsjö av tjänster som kan bistå med allt från inspiration till storleksguider.

Och varför inte se till att kunderna får bästa möjliga hjälp att hitta rätt i modedjungeln? Så resonerade Zalando, som nu lanserar sin senaste satsning Build. Enkelt förklarat innebär Build att externa tjänsteleverantörer inom får tillgång till Zalandos plattform. På så sätt får Zalandos kunder automatiskt tillgång till deras tjänster.

- Genom att de här företagen får tillgång till vår plattform får de större möjligheter att nå ut till fler kunder, och samtidigt får vi på Zalando möjlighet att ge våra kunder en bättre upplevelse, säger Benjamin Wörner, ansvarig för Build, till Ehandel.se.

"Ska ge kunderna mer personlig upplevelse"

Sedan tidigare låter Zalando externa varumärken, som till exempel Nike och Weekday, sälja sina varor direkt på Zalandos plattform, och genom Zalando Fulfilment Solutions tillhandahåller företaget logistiklösningar åt andra företag.

Nu blir Build vad Benjamin Wörner kallar “the next evolutionary step” i Zalandos framtidsvision. Satsningen välkomnar olika typer av startups - det kan som sagt handla om storlekshjälp, inspiration, innehåll och andra tekniska lösningar.

- Men det kan också vara sådant vi inte ens själva vet om än. Tanken är att kunderna ska få en mer personlig köpupplevelse, säger Benjamin Wörner.

Det känns som att ni hela tiden har nya satsningar på gång?

- Jo, men det är så man håller sig i framkant. Det här är en förlängning av vår plattformsstrategi, och gör oss mer attraktiva för både kunderna och våra partners. Och Build passar bra ihop med vår övergripande vision.

Måste uppfylla minimikrav

En del av samarbetena kommer att vara synliga för kunderna och andra kommer att vara så pass integrerade att de förmodligen inte märks av den som besöks av Zalandos sajt. Build har testats i några månaders tid och går live “på riktigt” under nästa vecka.

Annons
Annons

Har ni redan nu några svenska samarbeten ni kan berätta om?

- Vi letar aktivt och för diskussioner med flera bolag, men inget är undertecknat ännu.

Zalando håller dörren öppen för i stort sett alla typer av bolag, men säger sig särskilt vara intresserade av unga, moderna och nytänkande tech-bolag som delar Zalandos vision.

Ser ni några problem med att släppa in utomstående företag på er sajt?

- Det finns givetvis minimikrav man måste uppfylla. Vi skulle inte släppa ombord vem som helst. Det måste vara lösningar som är redo att möta marknaden, avslutar Benjamin Wörner.

LÄS ÄVEN: Zalandos plan - marknadsplats och e-handel i ett

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta