Zalandos svenska app ska underlätta och inspirera

Allt fler använder sig av mobilen för att surfa och handla online och den mobila e-handeln växer snabbt. Det är något som även Zalando märkt av. Under årets första kvartal kom 38 procent av sajtens besökare från mobila enheter. För att bättre kunna serva sina svenska kunder har man nu lanserat en app för iOS och Android.

Zalando har sedan 2012 haft en app för sina tyska kunder och hittills har över tre miljoner människor laddat ner den. I Sverige har det funnits en mobil version av webbsidan sedan 2012, men nu har man alltså tagit fram en app för iOS och Android.

Lanseringen sker i ett bra läge då den mobila trafiken ökar markant just under sommaren. Zalando tror också att appen blir ett fint komplement till den nyligen lanserade funktionen som låter kunderna själva välja vilket postombud de vill hämta ut sitt paket hos.

Annons

– Allt fler upptäcker fördelarna med att använda sig av mobilen för att surfa och handla online, vilket är något vi har tagit fasta på. Våra nya appar för iOS och Android gör det ännu lättare för våra svenska kunder att handla när som helst och var som helst, säger Michael Lindskog, Country Manager för Zalando Sverige.

Mer än bara shopping

Zalando har även märkt att många av deras kunder använder sig av den mobila sidan för att få information om de senaste trenderna och tips om vad de ska ta på sig. Som komplement är appen ännu mer fokuserad på just inspiration och innehåller uppdaterade produktbeskrivningar med knivskarpa bilder och mer information om varje produkt.

– För oss är mobilen mer än bara ytterligare en enhet att shoppa från, den erbjuder helt nya sätt för våra kunder att upptäcka vad Zalando har att erbjuda. Mobil e-handel är något som vi kommer att fortsätta att fokusera på och vi planerar ett antal funktioner som fungerar både på datorn, den mobila sidan och i apparna. Allt som allt skapar detta en integrerad och användarvänlig upplevelse, säger Michael Lindskog.

Källa: Press

Annons