Zappos satsar på personlig och avskalad E-handel

Vad gör man om man blir så pass stor, och har så många produkter i sin butik så att det börjar bli jobbigt för kunden. Zappos löser det med en ny avskalad social handelsplattform som ska lägga mer fokus på produkterna och deras kunder.

Zappos har gjort sig kända för sitt svindlande stora urval av varor. Man började med skor men allt eftersom har man utökat med kläder, accessoarer och även husgeråd. Med 13 år på nacken har nu nätbutiken över 120 000 produkter från mer än 1 000 olika varumärken och omsätter över 1 miljard dollar om året.

Men ett alltför massivt utbud kan bli lika störande som värdelös kundservice. Något som Zappos inte vill låta hända, själva hörnstenen i deras affärsmodell är trots allt att leverera en shoppingupplevelse utöver det vanliga.

Annons

Därför har man nu lanserat den sociala och separata plattformen, Glance. En handelsplattform som fokuserar på att presentera just de varor som kunden verkligen är intresserad av, med en enkel och stilren navigation.

– Det är produkterna och människorna som är hjältarna här. Vi vill hjälpa människor att hitta just det de är ute efter, säger Carrie Whitehead, produkt och UX-chef på Zappos.

Ett steg längre än Pinterest

Vid en snabb jämförelse är den nya sajten väldigt lik Pinterest, något som många e-handelssajter är i dag. Men tanken med den nya sajten är att den ska ta vid där Pinterest slutar, kunden kan nämligen även klicka på länkar som leder till Zappos där de kan slutföra sitt köp.

Plattformen är även integrerad med de andra stora social medierna och ska baserat på vad kunden gillar, presentera liknande produkter som också kan tilltala och locka till köp. Efter hand som konsumenten surfar runt på sajten, ”hjärtar” och shoppar, samlas en mängd data in som sedan används för att matcha just den typ av produkter som kunden är ute efter.

– Borta är problemet med att konsumenten behöver gå igenom sida efter sida av produkter, nu görs allt fotarbete åt dem. Och ju mer man hjärtar, eller handlar via sajten, desto bättre blir de algoritmer som väljer ut vad som ska visas för varje kund, säger Carrie Whitehead.

Glance har nyligen lanserats så det är något tidigt att avgöra hur pass väl det kommer att fungera. Men att Zappos tror på idén med social shopping går inte att ta miste på. De har provat liknande lösningar innan, bland annat med PinPointing som rekommenderar köp baserat på vad deras användare lägger upp på Pinterest.

 
Källa: Fast Company

Annons
Annons