Zara testar könlösa kläder på nätet

Den spanska modejätten testar nytt könsneutral koncept på nätet och får kritik.

Det är inte ovanligt att stora modemärken testar nya saker på nätet först. Zara som ägs av den spanska modekoncernen Inditex har nu lanserat en ny sektion i sin e-handel kallad "Ungendered" eller helt enkelt könsneutrala kläder.

Zara ska ha smugit ut den nya sektionen men det tog förstås inte lång tid innan folk uppmärksammade den. Ungendered har inte fått passera obemärkt utan det har bjudits på en hel del kritk i sociala medier. Det största klagomålet verkar dock inte vara själva idén i sig utan snarare att Zara inte går långt nog i sin satsning.

Annons

Fula kläder?

Den nya kategorin frontas nämligen av en tjej och en kille i jeans och gråa hoodies. Vilket många menar på är kläder som redan bärs av både män och kvinnor. Flera tycker även kläderna helt enkelt är fula.

Zara ska inte vara först med ett könsneutralt modekoncept. Varuhuskedjan Selfridges i Storbritannien ska under förra året lanserat ett liknande koncept kallat Agender, som dock lanserades i butik och på nätet.

Annons