Annons

Zendesks hantering av personuppgifter får kritik

Zendesks hantering av personuppgifter får kritik

2014-06-13 10:27

Datainspektionen har granskat fyra svenska betaltjänster, Klarna, Trustly, 4T och Seamless. Kritiken mot företagens egna tjänster är ganska mild, däremot är man mer missnöjd med betaltjänsten Trustlys användning av den molnbaserade kundtjänstplattformen Zendesk.

Betalningstjänsterna Klarna, Trustly, 4T och Seamless har nyligen granskats av Datainspektionen, och det är inte bara mungiporna uppåt. Klarna och 4T, med sitt WyWallet, får bland annat kritik för att inte ha rutiner som ser till att inte för gamla uppgifter används vid kreditbedömningar, skriver tidningen Computer Sweden.

Ännu hårdare slår granskningen mot Trustlys användning av den molnbaserade kundtjänstplattformen Zendesk. Kritiken handlar främst om det avtal som upprättats mellan Trustly och Zendesk och att det inte uppfyller de krav som finns i personuppgiftslagen.

Bland annat ska det i avtalet inte vara reglerat hur Zendesk får behandla uppgifterna kring Trustlys användare.
– Det är Trustly som är personuppgiftsansvarig och då ska Zendesk bara behandla uppgifterna på direkta instruktioner från Trustly. Och Trustly ska också veta var och av vem uppgifterna behandlas, säger Martin Brinnen som är jurist på Datainspektionen och ansvarig för granskningen.

Avslutat avtalet

Datainspektionen ger inga generella godkännanden eller förbud mot specifika molntjänster, men eftersom Zendesk använder ett standardavtal, säger man att det finns risk att fler svenska användare av Zendesks tjänster hamnar i en liknande situation. Nyligen rapporterade vi om hur e-handelsplattformen Nordisk e-handel integrerats mot Zendesk, hur avtalet ser ut där vet vi dock inte.

Trustly ska nu ha avslutat sitt avtal med Zendesk, något företaget ska ha gjort redan innan man fick beskedet av Datainspektionen. Vilket system företaget använder idag vill man dock inte avslöja.
– Vi bytte system av helt andra skäl. Men det faktum att Datainspektionen hade en kommentar kring systemet ökar anledningen att inte använda det, säger Carl-Henrik Somp, talesperson på Trustly.

Källa: Computer Sweden
Bild: Zendesk

Uppdatering:
Nordisk e-handel har följande kommentar gällande kritiken mot Zendesk:

– Först och främst välkomnar vi Datainspektionens granskning. Integrationen mellan Nordisk e-handel och Zendesk möjliggör för den som är kund hos både Zendesk och Nordisk e-handel att integrera systemen. Nu har Datainspektionen kritiserat Zendesk's standardavtal. Vi har tagit upp frågan med Zendesk och förstått att deras ledning kommer föra dialog med Datainspektionen, vilket känns som rätt väg framåt, säger Rickard Rosenqvist, produktchef på Nordisk e-handel.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta