Adlibris är trötta på att bara sälja böcker

Precis som e-handelsjätten Amazon började Adlibris med att sälja böcker på nätet. Medan Amazon idag säljer allt sitter Adlibris fortfarande bara med böcker på lagret. De har dock slagits ihop med Discshop och köpt upp barnbutiken Bamba och därigenom breddat sig. Nu ska man ta nästa steg.

Adlibris har gått igenom en tuff period den senaste tiden och 2013 visade man för första gången, sedan starten 1997, upp minskad försäljning. Vilket förstås inte är bra när e-handeln växer starkt.

Julhandeln förra året ska ha varit vändningen då man efteråt rapporterade fina siffror igen.

Annons

– Det känns onekligen stimulerande att vända den negativa försäljningsutvecklingen från 2013 och än en gång visa tillväxt i en bokbransch som annars backade något under året, sade Henrik Oscarsson, COO för Adlibrisgruppen.

Inte bara böcker längre

Nu verkar dock Adlibris vara trötta på att bara sälja böcker och meddelar att man ska bredda sitt koncept.

– Vi kommer att börja med ett utvalt sortiment inom pyssel, papper och kontor och leksaker, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.

Tanken är att man ska bygga upp ett nytt produktutbud runt kärnan, boken.

– Vi utgår ifrån boken när vi bygger upp det nya sortimentet och framförallt handlar det om att komplettera erbjudandet till kunden, när du till exempel köper en målarbok ska du även kunna hitta pennor och färg i samma butik, berättar Linnéa Wiklund.

Precis som Amazon en gång gjorde tar Adlibris alltså nu steget utanför boken, även om man uppenbarligen fortfarande ser det som sitt hjärta.

Annons