Annons

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

2013-08-23 16:23

Googles futuristiska glasögon, Google Glass, har blivit verklighet. Utvecklare sitter just nu och experimenterar med glasögonen som skall förstärka bärarens verklighet. Men är de e-handelns vän eller fiende.

Google lanserade nyligen Google Glass, ett par glasögon med integrerad bildskärm, som skall projicera all världens informaton rakt framför dina ögon. Det hela är förstås ett av Googles många experiment. Men ett experiment som sökjätten tar ovanligt seriöst. De har redan skickat ut några tusen exemplar till utvecklare och kändisar och nästa år skall Google Glass nå konsumenter.

Användningsområdena för Google Glass håller just nu på att listas ut av utvecklare. Det dyker hela tiden upp nya applikationer som hjälper bäraren av Glass med diverse uppgifter.

Det har även kommit ut rapporter om hur Google Glass kan påverka olika marknader, det vill säga om det blir populärt att bära datorglasögon.

En rapport vid namn Wearable Technology: The High Street’s Secret Weapon? pekar ut Google Glass som en potentiell frälsare av fysiska butiker. Detta genom geografiskt positionerade rabatter och speciella erbjudanden i butik. Bärare av Glass skulle helt enkelt få en rikare upplevelse i närheten av och i fysiska butiker.

Ny App effektiviserar showrooming

Den senaste utvecklingen pekar dock på att Glass, precis som mobiler, kommer bli ännu ett verktyg för att jämföra priser. Något som hittills gynnat e-handlare och speciellt nätjätten Amazon.

Utvecklaren Lance Nanek har nämligen skapat en Glass-applikation kallad Crystal Shopper. Appen låter dig mycket enkelt skanna en produkt i butik och sedan visar den det billigaste och högsta priset på nätet. Detta kan förstås bekräfta ett bra pris i butik och hjälpa butiken. Mest troligt är dock att det förenklare showrooming, att kunden tittar i butik men sedan handlar på nätet.

Crystal Shopper låter dig även spara produkter i en lista genom att nicka på huvudet. Smidigt om man vill gå på en fönstershoppingrunda för att sedan handla hemma i soffan. Vill du ta bort en produkt ur listan skakar du på huvudet (se video).

Precis som Google Glass är dock Crystal Shopper även det ett experiment. Men båda visar var vi är på väg. Prisjämförelser blir allt enklare och kunderna allt mer uppkopplade. Om alla till slut bär ett par uppkopplade glasögon så kommer konsumenterna ha ännu mer information vid sina ögon och bli en "Shopping Ninja" som Lance Nanek uttrycker det.

Många menar på att detta är den första riktigt användbara appen för Glass. Och de som tror att den kommer rädda butiker, ja de lyser med sin frånvaro.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta