Annons

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

2014-05-12 09:35

Allt fler kineser e-handlar från utländska sajter. Något Alibaba ska slå mynt av med hjälp av leveranstjänsten ShopRunner. I ett nytt samarbete lovar man billiga och snabba leveranser från amerikanska e-handelssajter till kinesiska konsumenter.

Alibaba investerade under 2013 vid två olika tillfällen i den amerikanska ”postbox-tjänsten” ShopRunner. Först gick Alibaba in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten, och i oktober stoppade man in ytterligare pengar.

Många trodde nog att den kinesiska e-handelsjätten skulle använda sig av tänsten för att på allvar börja sitt intåg på den amerikanska marknaden, men man verkar vara sugna på att använda den även på hemmaplan.

Alibaba har nämligen planer på att samarbeta med ShopRunner för att minska fraktkostnaderna för kinesiska konsumenter som shoppat från amerikanska e-handelssajter.

Översätter till Mandarin

ShopRunner har i dagsläget mer än 100 e-handlare anslutna till tjänsten som erbjuder fri frakt för en årlig kostnad av 79 dollar. På deltagande sajter syns banners som ger kunderna information om möjligheten, och med det nya samarbetet kommer dessa även känna av när en kund från Kina besöker sajten.

Kinesiska konsumenter som besöker en deltagande sajt kommer nu att kunna få den informationen översatt till Mandarin som förklarar, att hon eller han kan logga in med sina uppgifter för AliPay, och få förmånliga fraktpriser till Kina.

När kunden gjort ett köp kommer Alibabas logistiktjänst Cainiao, som levererar över hela Kina, att se till att beställningen når sin destination inom tio dagar. Allt fler kineser har börjat e-handla från utländska sajter och under 2012 e-handlades det för 3,3 miljarder utomlands. En siffra som fördubblades från föregående år.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons
Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta