Annons

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

Alibaba vill göra det lättare att E-handla från USA

2014-05-12 09:35

Allt fler kineser e-handlar från utländska sajter. Något Alibaba ska slå mynt av med hjälp av leveranstjänsten ShopRunner. I ett nytt samarbete lovar man billiga och snabba leveranser från amerikanska e-handelssajter till kinesiska konsumenter.

Alibaba investerade under 2013 vid två olika tillfällen i den amerikanska ”postbox-tjänsten” ShopRunner. Först gick Alibaba in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten, och i oktober stoppade man in ytterligare pengar.

Många trodde nog att den kinesiska e-handelsjätten skulle använda sig av tänsten för att på allvar börja sitt intåg på den amerikanska marknaden, men man verkar vara sugna på att använda den även på hemmaplan.

Alibaba har nämligen planer på att samarbeta med ShopRunner för att minska fraktkostnaderna för kinesiska konsumenter som shoppat från amerikanska e-handelssajter.

Översätter till Mandarin

ShopRunner har i dagsläget mer än 100 e-handlare anslutna till tjänsten som erbjuder fri frakt för en årlig kostnad av 79 dollar. På deltagande sajter syns banners som ger kunderna information om möjligheten, och med det nya samarbetet kommer dessa även känna av när en kund från Kina besöker sajten.

Kinesiska konsumenter som besöker en deltagande sajt kommer nu att kunna få den informationen översatt till Mandarin som förklarar, att hon eller han kan logga in med sina uppgifter för AliPay, och få förmånliga fraktpriser till Kina.

När kunden gjort ett köp kommer Alibabas logistiktjänst Cainiao, som levererar över hela Kina, att se till att beställningen når sin destination inom tio dagar. Allt fler kineser har börjat e-handla från utländska sajter och under 2012 e-handlades det för 3,3 miljarder utomlands. En siffra som fördubblades från föregående år.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta