Amazon lockar butikskedjor med sin enorma kundbas

Amazon uppvaktar just nu ett antal välkända butikskedjor för att locka dem till att sälja på sajten. Tanken är att de ska få tillgång till deras kundbas och trafik, samtidigt som e-handelsjätten i sin tur får tag i smaskig kunddata och kan göra sitt Prime-medlemskap än mer lockande.

Amazon ska enligt uppgifter ligga i samtal med ett tiotal stora välkända butikskedjor. Bland annat Neiman Marcus, Abercrombie & Fitch, J. Crew, Ralph Lauren och Lord & Taylor. Målet är att locka den här typen av varumärken och kedjor som sedan tidigare inte listat eller sålt sina produkter på sajten.

Amazon ska inte heller nu sälja produkterna utan de ska istället bara visas upp på sajten för att sedan länkas vidare till återförsäljarnas egna nätbutiker. På så vis skulle företagen få ta del av Amazons enorma kundbas och trafik, nästan 240 miljoner kunder.

Annons

E-handelsjätten i sin tur får tillgång till än mer kunddata och man kan även locka Prime-medlemmar med gratis två-dagarsfrakt från dessa kedjor och varumärken. Det trots att återförsäljarna i så fall skulle ordna och betala för leveranserna.

Och förutom att göra sitt Prime-medlemskap, som snart kan bli dyrare, mer intressant skulle det också innebära att Amazon fyller ett tomrum som man hittills har i sitt utbud på sajten.

Vän och konkurrent

Det nya upplägget skulle vara en förlängning av det samarbete som man har med mindre återförsäljare och butiker. De i sin tur betalar Amazon för eventuell trafik till sina sajter och en procent vid avslut.

Det nya samarbetet skulle troligtvis vara en modifikation av den modellen för att passa alla parter, och enligt olika källor skulle det kunna vara igång lagom till sommaren. Men för en del skulle ett sådant samarbete vara lite som att hoppa i säng med djävulen.

– De flesta återförsäljare ser Amazon både som en vän och konkurrent. En av utmaningarna med Amazon har varit att de kontrollerar produktplaceringen på sin sajt, utseendet och bilderna. Det är svårt för många återförsäljare att lämna över den kontrollen, säger Bruce Cohen, detaljhandelskonsult på Kurt Salmon.

Källa: WSJ

Annons