Annons

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning Tariq Qandil

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

2016-09-30 09:52

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

Den senaste tiden har Fyndiq fått utstå en del kritik från e-handlare. Kritik som hänförts till att merförsäljningskanalen gjort en hel del förändringar i sin affärsmodell. Nu säger företaget att man tagit sig igenom röken och sitter på en ännu starkare produkt än tidigare.

Vi har pratat med Tariq Qandil på Fyndiq som bekräftar att stämningen är bra på bolaget och att man nu stärkt upp ordentligt på vissa områden som exempelvis kundtjänsten.

- Att byta bolagsstrategi är alltid en utmaning. Som en av Sveriges ledande startup-techbolag, hör växtvärk till vår vardag. Samtidigt har vi en av de bästa kulturerna jag någonsin har upplevt i min karriär, säger Tariq Qandil, Chief Supply Officer på Fyndiq.

Vi vet att ni jobbar med att effektivisera kundtjänsten både för er egen del och e-handlarna. Hur går arbetet och hur har responsen varit?

- Vi har satsat hårt den senaste tiden på att ytterligare effektivisera kundtjänsten. Vi har nyligen öppnat telefonsupport igen, vardagar 8-20. Snittsvarstid ligger idag på 45 sekunder. Vi har stärkt upp bemanningen och minskat backloggen, säger Tariq Qandil.

Fyndiq ska även ha fler nyheter på gång som ska göra servicen mot kunderna bättre. Dessa kommer dock avslöjas längre fram berättar Tariq Qandil.

Nyligen kunde vi berätta om Fyndiqs nya satsning på tidsbegränsade erbjudanden. Ett område som hade visat sig vara riktigt framgångsrik för de e-handlare som fått möjligheten att erbjuda en Fyndiq-deal.

Kommer ni att satsa mer på dessa typer av aktiviteter kring marknadsplatsen?

- Vi arbetar ständigt med att ge våra handlare nya verktyg för att kunna fortsätta erbjuda våra kunder attraktiva fynd. Vi tror starkt på sådana satsningar och fortsätter vårt arbete med att utveckla Deals-konceptet, säger Tariq Qandil.

"Ett av landets största produktutbud"

Deals-kampanjerna är förstås ett sätt att lyfta guldkorn ur Fyndiqs sortiment av nära 740 000 produkter i skrivande stund.

På tal om kurering. Hur hanterar ni det enorma utbudet? Har ni börjat med personalisering än?

Annons
Annons
- En kunnig produktavdelning i kombination med en bra teknisk lösning ger oss den insikt som krävs för att förvalta ett av landets största produktutbud. Utvecklingsarbetet med vårt produktutbud är en ständigt pågående process. Vad gäller personalisering så undersöker vi olika möjligheter och vägar att gå.

Fyndiq ska idag ha över en miljon unika kunder och en nästan 100-procentig varumärkeskännedom hos unga kvinnor.

- Vi vet vad vi gör och är experter på att driva försäljning till våra handlare. Vi tar hand om allt som är viktig för en lyckad e-handel. Och låter våra handlare gör det dem är bäst på, att köpa in bra produkter.

"En snabb väg in i e-handeln"

I början av Fyndiqs resa var det mest befintliga e-handlare med egna nätbutiker som sålde hos merförsäljningskanalen. Tariq berättar dock att det idag är mycket vanligt att man helt enkelt bara säljer via Fyndiq och skippar en egen nätbutik.

- Faktum är att många av våra handlare använder sig enbart av Fyndiq som försäljningskanal. Trenden att handlare använder sig enbart av marknadsplatser växer. Mindre eller nya handlare som vill ta ett snabbt kliv in i e-handelsvärlden väljer just denna väg. Att sköta egen kundtjänst, marknadsföring och betallösningar kräver mycket resurser. Genom att välja Fyndiq, så är starttiden för en ny handlare nästan noll.

Fyndiq kommer att närvara på Emeet i Stockholm den 20 oktober och då kan ni fråga ut företaget om allt som gäller deras marknadsplats. Vi frågade förstås vad Fyndiq har för planer den närmaste tiden, det vill säga bortsett ifrån att delta på världens bästa e-handelskonferens.

Hur går förberedelserna inför årets shoppinghögtid?

- Vi håller på att planera inför julhandeln redan nu så klart. Förra året levererade vi en av historiens bästa julhandelssäsonger till Fyndiqs handlare. Det tänker vi göra igen i år.

Vad är nästa steg för Fyndiq?

- Vi vill bredda vår kundsegment och fortsätta stärka vår varumärkeskännedom hos män. Vårt huvudfokus är att fortsätta utvecklas som Sveriges bästa fyndvarhus på nätet. Och leverera #smallmomentsofjoy till våra kunder!

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta