Annons

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning Tariq Qandil

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

2016-09-30 09:52

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

Den senaste tiden har Fyndiq fått utstå en del kritik från e-handlare. Kritik som hänförts till att merförsäljningskanalen gjort en hel del förändringar i sin affärsmodell. Nu säger företaget att man tagit sig igenom röken och sitter på en ännu starkare produkt än tidigare.

Vi har pratat med Tariq Qandil på Fyndiq som bekräftar att stämningen är bra på bolaget och att man nu stärkt upp ordentligt på vissa områden som exempelvis kundtjänsten.

- Att byta bolagsstrategi är alltid en utmaning. Som en av Sveriges ledande startup-techbolag, hör växtvärk till vår vardag. Samtidigt har vi en av de bästa kulturerna jag någonsin har upplevt i min karriär, säger Tariq Qandil, Chief Supply Officer på Fyndiq.

Vi vet att ni jobbar med att effektivisera kundtjänsten både för er egen del och e-handlarna. Hur går arbetet och hur har responsen varit?

- Vi har satsat hårt den senaste tiden på att ytterligare effektivisera kundtjänsten. Vi har nyligen öppnat telefonsupport igen, vardagar 8-20. Snittsvarstid ligger idag på 45 sekunder. Vi har stärkt upp bemanningen och minskat backloggen, säger Tariq Qandil.

Fyndiq ska även ha fler nyheter på gång som ska göra servicen mot kunderna bättre. Dessa kommer dock avslöjas längre fram berättar Tariq Qandil.

Nyligen kunde vi berätta om Fyndiqs nya satsning på tidsbegränsade erbjudanden. Ett område som hade visat sig vara riktigt framgångsrik för de e-handlare som fått möjligheten att erbjuda en Fyndiq-deal.

Kommer ni att satsa mer på dessa typer av aktiviteter kring marknadsplatsen?

- Vi arbetar ständigt med att ge våra handlare nya verktyg för att kunna fortsätta erbjuda våra kunder attraktiva fynd. Vi tror starkt på sådana satsningar och fortsätter vårt arbete med att utveckla Deals-konceptet, säger Tariq Qandil.

"Ett av landets största produktutbud"

Deals-kampanjerna är förstås ett sätt att lyfta guldkorn ur Fyndiqs sortiment av nära 740 000 produkter i skrivande stund.

På tal om kurering. Hur hanterar ni det enorma utbudet? Har ni börjat med personalisering än?

Annons
Annons
- En kunnig produktavdelning i kombination med en bra teknisk lösning ger oss den insikt som krävs för att förvalta ett av landets största produktutbud. Utvecklingsarbetet med vårt produktutbud är en ständigt pågående process. Vad gäller personalisering så undersöker vi olika möjligheter och vägar att gå.

Fyndiq ska idag ha över en miljon unika kunder och en nästan 100-procentig varumärkeskännedom hos unga kvinnor.

- Vi vet vad vi gör och är experter på att driva försäljning till våra handlare. Vi tar hand om allt som är viktig för en lyckad e-handel. Och låter våra handlare gör det dem är bäst på, att köpa in bra produkter.

"En snabb väg in i e-handeln"

I början av Fyndiqs resa var det mest befintliga e-handlare med egna nätbutiker som sålde hos merförsäljningskanalen. Tariq berättar dock att det idag är mycket vanligt att man helt enkelt bara säljer via Fyndiq och skippar en egen nätbutik.

- Faktum är att många av våra handlare använder sig enbart av Fyndiq som försäljningskanal. Trenden att handlare använder sig enbart av marknadsplatser växer. Mindre eller nya handlare som vill ta ett snabbt kliv in i e-handelsvärlden väljer just denna väg. Att sköta egen kundtjänst, marknadsföring och betallösningar kräver mycket resurser. Genom att välja Fyndiq, så är starttiden för en ny handlare nästan noll.

Fyndiq kommer att närvara på Emeet i Stockholm den 20 oktober och då kan ni fråga ut företaget om allt som gäller deras marknadsplats. Vi frågade förstås vad Fyndiq har för planer den närmaste tiden, det vill säga bortsett ifrån att delta på världens bästa e-handelskonferens.

Hur går förberedelserna inför årets shoppinghögtid?

- Vi håller på att planera inför julhandeln redan nu så klart. Förra året levererade vi en av historiens bästa julhandelssäsonger till Fyndiqs handlare. Det tänker vi göra igen i år.

Vad är nästa steg för Fyndiq?

- Vi vill bredda vår kundsegment och fortsätta stärka vår varumärkeskännedom hos män. Vårt huvudfokus är att fortsätta utvecklas som Sveriges bästa fyndvarhus på nätet. Och leverera #smallmomentsofjoy till våra kunder!

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem