Annons

Black Friday fick fart på Storbritanniens E-handel

Black Friday fick fart på Storbritanniens E-handel

2014-12-16 14:17

Black Friday-yra fick den brittiska e-handeln att gå varm under november månad och totalt spenderades det mer än 12 miljarder pund på nätet. Jämfört med 2013 ökade e-handeln med 20 procent och jämfört med oktober var siffrorna än mer imponerande.

Detaljhandeln på nätet i Storbritannien ökade med 20 procent under november månad jämfört med i fjol. Totalt spenderades det 12,1 miljarder pund online, och jämför man med oktober, så är tillväxten hela 37 procent enligt IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.

Det är den största ökningen mellan de två månaderna under de 14 år som mätningarna har genomförts. Plockar man bort resor ur ekvationen är tillväxten än mer imponerande, 22 procent jämfört med föregående år och 45 procent från månad till månad.

16 procent för helåret

Rekordsiffrorna under november kan i stor del härledas till den stora rea-dagen, Black Friday, Under veckan fram till den svarta fredagen ökade försäljningen på nätet med 44 procent jämfört med föregående vecka.
– Black Friday-helgen resulterade i en signifikant stegring i online-försäljningen under sista veckan i november. Enbart under Black Friday ökade försäljningen med 135 procent jämfört med förra året och dagen var den mest intensiva näthandelsdagen på året hittills, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.
Tillväxten på nätet ligger nu på 15 procent för helåret, och med en bra start i december som kickade igång med Cyber Monday, väntas den siffran landa runt 16 procent när året är slut. Något som ligger i linje med IMRG och Capgeminis tillväxtprognos för 2014.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta