Krönika:
Tobias Jonasson

Andreas


Ehandlare från Finland, sysslat med ehandel i över 5 år. Läs mina tankar och följ min ehandelsresa här!

När skall tidningsbranchen börja spela med öppna kort?

En av Bonniers försäljare startade en tråd i svenska ehandelsgruppen på Facebook.
Där de lovades guld och gröna skogar. Dessutom ville hon påpeka att hon själv vart ehandlare i flera års tid och i och med det ville ge ett riktigt bra pris.

Jag bad henne att öppet delge priserna i tråden, men de var enligt hennes svårt eftersom de varierar enligt tidning och dess upplaga, samt vilken annonsstorlek man väljer och hur många tidningar man vill annonsera i. Detta accepterade jag och valde att snacka privat med försäljaren istället.


”inte ett proffessionellt förfarande”

Priset jag fick var 44% av deras normalpris, ett pris som motiverades med att det var specialframtaget för mig/oss ehandlare… (Ni kan de där säljsnacket!). Gav ett motbud där jag klart motiverade mitt pris, men det var allt för lågt enligt försäljaren. Vi var tydligen inte heller tillräckligt relevanta och gav ett tillräckligt mervärde till tidningen ifråga. Det är konstigt eftersom vi riktar oss precis till samma målgrupp eller kanske tidningens namn inte representerar målgruppen de riktar sig till. Jag frågade artigt om jag får lyfta in prisen som exempel i Facebookdiskussionen och där var svaret blankt nej. Jag ville spela med öppna kort, men det var enligt försäljaren inte ett proffessionellt förfarande. Jag ifrågasatte varför inte priset tålde dagsljus, men inget svar fick jag.

Facebooktråden hade enligt försäljaren resulterat i många förfrågningar direkt till denne och många hade redan nappat, detta var även en motivering till nuvarande annonspris.

magazines-614897_640

Hursomhelst, här förstör jag säkert en framtida annonseringskanal genom detta blogginlägg. Tillika tycker jag det är dags att denna branch börjar spela med öppna kort. Tänk om vi ehandlare skulle jobba på samma vis, då skulle vi nog snabbt gå i konkurs:

Våra priser vore 5-10 ggr dyrare än idag,
prisen skulle naturligtvis inte synnas i vår webbutik
utan kunen skulle behöva fråga efter priset.


En öppen fråga till Bonnier och andra tidningsförlag där ute och ni andra försäljare som inte vågar lyfta upp ert pris i dagsljus:

Motivera gärna varför ni jobbar på detta vis, är det för att kunna ta max av de som inte vill ”diskutera” priset eller för att kunna bedrag de mindre vetande som inte förstår hur prissättningen går till i denna branch.

Detta med SEO…

Detta med SEO…

Det är så oerhört viktigt med sökmotoroptimering (SEO) när det kommer till ehandel eller är de verkligen det?

Själv anser jag att SEO är den mest kostnadseffektiva sättet att få relevant besök som konverterar bra på ens hemsida.
Jag är beredd att säga, vill man lyckas med ehandel så måste man även lyckas med SEO.

Nackdelen med SEO är att det är något som Google starkt motarbetar och som Google inte tjänar pengar på. Tillika är de detta som är kärnan i Googles verksamhet och skulle Googles sökresultat bli för manipulerat så sjunker förtroendet och användarna går snabbt till nästa tjänst istället. Exempelvis https://duckduckgo.com (Som jag kraftigt gillar!)

Google vill tjäna pengar och tjäna pengar indirekt på de som använder dess tjänster!
De finns mycket inom SEO som Google inte vill att du skall veta, detta är information som brukar läcka ut från Google nu som då. Detta är något jag tycker Christian Rudolf från TopDog tar upp på ett väldigt pedagogiskt och bra sätt i denna video. Han berättar även varför det är så viktigt att synas i topp 3 istället för i topp 10.

3 SEO trender som Google inte vill att du skall känna till

Hur upphandla SEO?

Har du ett SEO tänk inom ditt företag och någon som förstår SEO, då behöver du inte lägga ner överdrivet med pengar på SEO. Det räcker med att du anlitar en byrå som sitter med spetskompetensen. En konsult som mer fungerar som ett bollplank/ styrpinne och som kan hjälpa er med att ta fram en riktigt bra SEO-strategi. Det grova jobbet gör du och dina medarbetare utan att dess mer lägga märke till det via de dagliga arbetsrutinerna.

Ett misstag jag har gjort och som säkert andra också har gjort är att man har anlitat en SEO-byrå som helt enkelt inte kan SEO, trots att de ovanstående gröna skogarna utlovades. Att ge ut nybörjartråd om SEO är inte samma som att kunna leverera bra resultat som konsult/byrå. Det är även viktigt att se till att du som företag äger det arbete de gör och inte någon annan. Jag har själv satsat närmare 100 000 kronor och förlorat allt när kontraktet har avslutats. Detta svider, men är även något som jag tagit med mig i bakfickan och tar med mig till nästa upphandling.

Rådet är alltså när du upphandlar:

– Bind inte upp dig på långa kontrakt, max någon månad
– Se till att du äger allt jobb som görs och att du inte förlorar arbetet när kontraktet avbryts.
– Gör en ordentlig undersökning och försök få en bild över hur arbetsmetodiken ser ut.

Många SEO-byråer är gammalmodiga, inte uppdaterade och levererar halvdana resultat – De lever på sin Goodwill/Försäljare och inte för att de kan SEO.

Momsfri försäljning till privatpersoner inom EU

Började fundera på en grej med en kompis igår som arbetar på skatteverket i Finland. Frågan kan vara lite knepig för er som inte sysslat med EU-försäljning tidigare, men vill i alla fall ta upp ämnet och kolla om någon vart med om något liknande. Ni som kommer att satsa på mer internationell försäljning i framtiden kan också ha nytta av att hålla detta bakom örat:

Lite bakgrund:
Företag inom EU-får göra affärer utan att debitera moms av varandra om företaget har ett giltigt VAT-nummer (Dvs är momsregistrerat i ett EU-land). Denna försäljningen skall redovisas skilt och försäljning/ inköp kontrolleras sedan mellan medlemsländerna så att den är i balans. Har själv åkt på flera sådana här redogörelser i efterskott.

Det intressanta är att endel personer uttnyttjar detta och beställer momsfritt från andra EU-länder trots att de köper privat. Detta genom att uppge ett företags VAT-nummer som är sitt eget eller någon annans företags nummer. Det kan vara ett slumpartat VAT-nummer man hittat på nätet (inte svårt att leta rätt på, org nummer med 01 i slutet). Att beställa är otroligt enkelt eftersom många företag låter en fylla i VAT-numret direkt i kassan och så dras momsen bort från priset automatiskt. Detta köp redovisar naturligtvis inte köparen i någon redovisning och balansen i säljande företagets EU-försäljning blir således i obalans eftersom ingen redovisar inköpet endast försäljningen. Företaget som sålt momsfritt måste i sin tur kunna påvisa att denna försäljning har skett till företaget ifråga vid en eventuell granskning. Idag fungerar det så i alla fall i Finland att de flesta fall läggs ner eftersom det är svårt att bevisa något. Idag är det få personer som vet om att man kan köpa momsfritt genom att använda denna metod, dock blir det vanligare hela tiden enligt kompisen på skatteverket.

– Har ni vart med om någon som använt denna metod mot er?
– Brukar ni kontrollera VAT-nummer vid försäljning till företag i ett annat EU-land?
– Erbjuder ni köp där momsen dras direkt bort från priset i er kassa vid EU-försäljning till företag?

Att arbeta med Sökmotoroptimering

Jag tänkte jag skulle dela med mig lite om hur jag arbetar med SEO, lite om SEO-byråer och vilka verktyg jag rekommenderar. Dvs SEO ur en ehandlares perspektiv.

SEO är egentligen väldigt enkelt och med små förändringar kan man göra väldigt mycket. Dock är SEO även väldigt komplext, dess mer företag som vill synas på ett sökord dess mer konkurrans blir det och det är bara de tio första som syns i sökresultaten. Tänk dig starten i Vasaloppet!

För att lite förenkla kan man säga att nå upp till 90% kunskap inom SEO är inte dess svårare, det når man genom att läsa på hur andra gör samt experimentera på sin egen sida. Det är den sista 10% som kräver år av test och experimenterande av egna och andras teorier. Jag är även beredd att säga att man faktiskt skall arbeta i brancshen och dagligen se vad som händer kring kunders webbsidor för att kunna bemästra ämnet. Du kan bli expert på din egen branch när det gäller SEO, men att kunna optimera en resesajt, modesajt och en specifik webbutik på bästa sätt är omöjligt om du inte arbetar dagligen med SEO.

Denna sista 10% ser jag det inte heller som värt att eftersträva, detta överlåter vi till SEO-nördarna (ursäkta byråerna!).

För att lyckas till 90% med SEO krävs det att man har koll på följande tre steg:

1. Nyckelordsanalys.
Vilka sökord vill jag synnas på och vilka sökord konverterar bäst?

Här gäller det att brainstorma och skriva ner alla ord man kommer på som rör ens verksamhet.
Kolla vilka ord konkurrenterna använder, kolla synonymer till nuvarande ord och fråga vänner/kollegor vad de tänker på för ord..

Jag brukar även Använda Google docs för att ta fram synonymer automatiskt, samt för att avläsa konkurrenters nyckelord.
Detta är dock lite överkurs.

När detta är gjort är det dags att mäta antal sökningar per månad på respektive sökord. Detta gör man enkelt via Google Adwords och deras verktyg var man kan mäta antal sökningar globalt eller lokalt per månad.

Om man vill veta hur bra ett sökord konverterar mot en viss webbsida kan man köra en kampanj i Adwords där man enkelt kan se hur det konverterar.
Lägg upp en kampanj med ett ”absolut” sökord och kör detta åtminstone till 200 klick innan du drar några slutsatser.

2. Tekniska delen och skapandet av bra innehåll.

Efter att man har sina sökord, är det dags att optimera varje enskild sida för respektive sökord. Använd alltså titel, h1,h2,h3, bilder, bildtaggar, och naturligtvis en brödtext som alla hänvisar till ditt nyckelord på ett eller annat vis. Använd med fördel ditt nyckelord skrivet på olika sätt och i olika sammanhang.
Denna bit kan ni och jag tänker inte gå närmare in på onpage optimering, detta ämne är för grundläggande och för långt.

Innehållet skall vara uppbyggt och skrivet på ett sätt som besökaren gillar och inte 100% fokuserat på att få ett bra utslag hos Google.
Själv tycker jag att jag lyckats få till en mix som konverterar bra och är optimalt för Google. (Exempelvis denna sida är optimerad för att synas högt på sökordet ”bastubelysning”; http://www.elampan.se/led-bastubelysning)

3. Länkar och länkstrategi

Detta är något som många missar, även många byråer som arbetar med SEO.

För att lyckas nå resultat i Sverige idag krävs det att man får relevanta länkar till sidan. Konkurrensen är för stor för att lyckas med att nå bra resultat endast genom att bygga sidan på ett riktigt sätt med en massa innehåll. Den som säger något annat lever i förgågna tider.

Hur får man då länkar?

Det bästa sättet är att skapa innehåll som folk vill dela och länka till. Tänk viral spridning – Dock är detta oerhört svårt och kräver verkligen att man tänker till.

Ett annat sätt är att köpa/hyra länkar från ett länknätverk eller varför inte bygga ett eget. Skapar man ett eget länknätverk gäller de att länka strategiskt och inte länka i ring, Google är inte dumma och de straffar sig snabbt om man gör fel. Man skall även tänka på att länka på olika sätt och använda sparsamt av ankartexter och inte köra med samma text hela tiden. Tänk på hur du själv gör när du omedvetet tipsar andra om webbsidor eller lägger in en länk utan att tänka SEO. Till 90% använder du inte alls en ankartext eller så är ankartexten väldigt enkel.

Denna del överlåter jag själv till SEO-experter inom länkbyggnad/strategi. Anser arbetet vara för tidskrävande och några få misstag kan förstöra allt man byggt upp.

SEO-byråer och tips på verktyg:

Ett tips till er som anlitar byråer för SEO. Fråga runt och Googla, missnöjda kunder brukar sällan vara tysta! Kolla även hur deras egna sidor eller deras kunder placerar sig idag i sökresultaten.
När kontrakt är skrivet och arbetet har kommit igång kolla då upp deras arbete vartefter och se att de verkligen skapar värde till din sida. Räkna dock inte med något Hokus&Pokus och en position inom topp tre förrän efter många långa månader. Lovar byrån detta, gå då direkt till nästa. De använder då högst sannolikt metoder som är för aggressiva och där du snabbt åker på ett ordentligt straff av Google. För att kolla er sökordsposition idag rekommenderar jag följande sida som även är gratis: Gserp.com. Är ni beredda att även betala en slant så erbjuder advancedwebranking.com betydligt mer funktionalitet.

För att kolla vem som länkar mot er eller någon konkurrent använd då en kombination av Ahrefs.com och Majesticseo.com. Detta är sidor som indexerar (tänk Google) otroligt mycket webbsidors länkstruktur. Jag gillar även MajesticSeo’s sätt att bedömma kvaliteten på ens sidas totala inlänkar och då webbsidans styrka, utgående från denna data får man reda på vad man borde arbeta mer med. Behöver man kanske mer ”no follow” länkar, är de ett överutbud med sidor med en speciell ankartext eller kanske de finns lite för mycket länkar från webbsidor av dålig kvalitet.

Denna data använder jag sedan som grund vid diskussion med min SEO-byrå.

Analys av konkurrenter:

För att hålla ett försprång måste du veta vad konkurrenterna sysslar med.

Detta är något som jag är lite dålig på att göra, men jag loggar alla större konkurrenter och följer med hur deras positioner försämras/ förbättras. Försöker ta reda på deras länkstrategi (om den ens finns!) och hur de väljer att bygga sina sidor. Mitt mål är att en dag kunna säga vem de anlitar för att sköta deras SEO satsning.

Detta var en snabb genomgång över hur jag jobbar. Jag har medvetet lämnat bort det mest grundläggande och mer avancerade grejer som inte går att beskriva med några ord. Även mina egna ”SEO-hemligheter” saknas i denna artikel.

Förhoppninsgvis får ni något ut av detta och ni får gärna kommentera/ berätta hur ni själva arbetar.

Expandera till Finland – En unik möjlighet.

Kära ehandlare,

Jag håller på att utvecklar ett koncept för hur svenska ehandlare
kan expandera till den Finländska marknaden på ett enkelt och förmånligt sätt.
Det största hindret idag är språket och de kulturella skillnaderna.

Det jag nu söker är några företag som vill vara med i detta pilotprojekt.
I ett första skede tänker jag mig att starta upp denna tjänst med 2-3 olika företag.

Är ert företag påväg att inom snar framtid expandera till Finland eller ni kanske har gått
i tankarna en längre tid att expandera över landsgränsen.

Ta då och skicka ett mail till Andreas@gandgroup.com,
så presenterar jag mitt upplägg närmare.

Mina spaningar för 2014…

Jag vill fortsätta på Parvelitos spaningar för år 2014, vilka förövrigt inte var långt från sanningen…

Mellanhänder
Vi kommer inte slippa mellanhänder. Istället för att priser sänks kommer mellanhänder och rabatter börja erbjudas titt som tätt. Varierar naturligtvis enligt branch. Synlighet och en vinst på 10% är bättre än ingen sälj alls.

Kineserna kommer starkt
Sedan tror jag även att Kineeserna (jag kallar ehandlarna från Asien för detta) kommer starkt i år. Får de bara lite kontroll på sin personal och anställer några personer som kan svenska så kommer de klara av att ta stora marknadsandelar i Sverige.

Överutbud på konsult-företag
För det tredje kommer de komma fler konsulter inom ehandel. Företag som kan ta betalt, personer som förr vart anställda hoppar nu av sitt jobb och vill pröva på att bli sin egen dräng. Detta kommer även leda till att de kommer bli kompetensbrist och svårt att få tag på rätt personal. Här tror jag det kan finnas efterfrågan på mellan-konsulter som kan hjälpa till med att sålla bland alla dessa aktörer. Vem vågar man anlita?

Returer
När de gäller returer så är det här som kvalitet vs kundens förväntan på produkten kommer visa sig. Uppfyller inte produkten ens krav så blir det många returer. Jag tror att för att få ner priset för returer så krävs det att de erbjuds uppsamlingsterminaler i varje land/ större stad dit returerna skickas snabbt och förmånligt (för ehandlaren). Tror på nya företag inom denna branch eller så kör någon av de stora logistikbjässarna igång något eget. Ingen vill returnera en produkt till samma pris som de köpte den för.

Internationalisering
Här blir det dags för del 2. Det räcker inte längre med att erbjuda endast bra betalallternativ, logistik, kundservice och en sida som är översatt till språket i landet man vill sälja till. Utan hela webbutiken kräver en stark lokal förankring i landet man vill sälja till. Detta innebär att man måste anställa folk som inte bara kan språket utan även landets ehandelskultur för att nå samma marknadsandel som man idag gör i sitt hemland.

Finland
I ert grannland Finland kommer ehandeln nu ta fart på allvar och vi kommer se rekordantal med nya webbutiker som öppnas och företag som erbjuder olika typer av ehandeltjänster. De mer etablerade ehandelsaktörerna vill nu nå nya länder och kommer satsa på den lite enklare svenska marknaden eller den mer lukrativa och outforskade ryska marknaden.

Google
Vad kommer detta företag hitta på, detta företag som styr varje ehandlare idag. Helt klart är att de vill åt en större del av kakan och utvecklar smartare funktioner hela tiden för att lura mer pengar av oss. Här gäller det att hålla i hatten…

Största bolaget, ledande inom branschen, största sortimentet, bästa priserna, Bäst på produkten osv…

Största bolaget, ledande inom branschen, största sortimentet, bästa priserna, Bäst på produkten osv…

Var och varannan ehandlare skriver detta på sin hemsida och/ eller använder det i sin marknadsföring på nätet.

Jag är rädd att ”skryt-ord” som dessa skrämmer iväg kunden från att handla på nätet. När det kommer till tryckt reklam vågar ingen nämna att de är bäst eller störst på något utan att kunna visa på undersökning eller siffror. Detta eftersom det är olagligt (i alla fall är det så i Finland) och man kan åka på dryga böter.

Jag kollade upp vad några företag sade om sig själva och sedan deras omsättning och tyvärr förekommer det en massa osanning. Att vara störst inom ett större produktsegment är omöjligt med en omsättning på under 1 miljon. Tyvärr!

Mitt förslag är att ehandelscertifieringarna även börjar uppmärksamma företagets skryt, se till att företagen håller sig till sanningen och inte missleder kunden.

– Använder du dess ”skryt-ord” idag?
– Kan du bevisa att det du säger är korrekt?
– Håller du med om att detta kan bli ett problem för ehandeln som kanal i framtiden?

Det här med Facebook och annonsering…

Nedan kommer ni kunna läsa om mitt experiment med betald vs viral annonsering på Facebook.

Jag är säkert inte den enda som körde lite Facebookannonsering för några år sedan utan att få ett lönsamt resultat tillbaka.

Dock har Facebook tänkt om och de har utvecklat en hel del nya sätt att annonsera. Inspirerad av Dans alla tester, så ville jag själv utföra en liten test och se vad Facebook annonsering via ett erbjudande som man kan ”göra anspråk på” ger tillbaka. Med hjälp av Facebook och deras nya statistikvektyg var de väldigt lätt att analysera resultaten.

TEST 1:

Jag lade in ett kupongerbjudande med en fast procentrabatt som gäller under en vecka. Avgränsade det till personer i min målgrupp (endast ålder som gick att ställa in)samt ställde in att mottagarna bör ha modersmålet svenska. Erbjudandet gällde i en vecka.

Resultat:

300 visningar, 5 personer som gjorde anspråk på erbjudandet.
4700 visningar, 42 personer.
10700 visningar, 107 personer.

Kostnad: 14,96$ det ger en kostnad på 0,139$ per besökare.

Kommentar:
Denna form av reklamkampanj blev betydligt förmånligare en traditionell marknadsföring eller annonsering via Google Adwords med annonsering på konkurrentutsatta sökord.
Hittills har dock ingen order inkommit via kampanjen enligt Analytics.

TEST 2:

Jag testade här att göra det traditionellt genom att lägga in en bild som var rolig och som jag gissade skulle få en hög spridning, dock relaterad till vår webbutik.

Resultat:

11 632 visningar
113 som gillar bilden
62 delningar vidare till vänner.

Kostnad: Gratis, förrutom den lilla tid de tog att skapa inlägget.

Kommentar:
Detta inlägg slutade även som en diskussion mellan olika medlemmar i gruppen. Diskussionen kanske inte var direkt konstruktiv, men visar att det går att få till även en diskussion om man formulerar inläggen korrekt.

Slutsats:

Har man en bra idé så behöver det inte kosta något att annonsera på Facebook och ger till och med ett bättre resultat en vad en betald kampanj ger. Vill man ha en bättre spridning så gäller de dock att kombinera kampanjer och jag kan tro mig se ett visst samspel mellan mina två kampanjerna. Personer har gått med i gruppen och sett erbjudandet på rabatt och surfat in till webbutiken.

Totalt har en ca 50 personer gillat sidan efter dessa två kampanjer, lyckas dock inte få fram statistik på vilken kampanj som lockade fler personer. 99 personer besökte webbutiken under tiden. Det jag gärna skulle se är att man bättre skulle kunna ställa in ens målgrupp för annonseringen. Exempelvis via intresse.

Det jag direkt kan säga är att denna testningen gjordes i för liten skala för att jag skall kunna göra en egentlig slutsats. Testningen av kampanj 1 planerades att bli betydligt mer påkostat, men på grund av att jag måste spärra (annan historia) mitt kredikort så måste jag även upphöra med kampanjen. Dock valde jag ändå att publicera denna test och kanske den i alla fall kan ge en fingervisning till vad som lönar sig.

Ha ni andra några liknande erfarenheter ni vill dela med er?

Dags för nya utmaningar!

Har nu under några veckor reflekterat över mitt liv och vart jag vill styra det. Kanske en begynnande 30 årskris (blir snart 30) även har en delaktighet i detta beslut.

Jag har bestämt mig, jag skall söka nya utmaningar och driva ehandel som företagare endast på hobbybasis (runforest.se och en annan framtida webbutik). Av den anledningen har även jag och min partner bestämt oss för att sälja bort vår webbutik för fälgar. Webbutiken har haft en kraftig tillväxt och är trots det lönsam. Butiken finns till salu via Länia. Det är även dem ni i första hand skall kontakta om ni är intresserade av ett köp.

Dessa fyra år har vart både psykiskt påfrestande, som när man gjort misstag efter misstag och allt bara gått neråt. Tillika har de även vart väldigt lärorikt och inspirerande samt inget går upp mot det rus man får när allt går riktigt bra. Det jag dock har saknat är den sociala biten, att arbeta ensam hemifrån har fungerat bara man tar sig själv i kragen och ser till att man verkligen arbetar. Tillika kommer man bort från hetluften och det är svårt att hänga med i all utveckling. Skulle gärna ha några kollegor att bolla idéer med eller varför inte ta en afterwork öl.

Nu har jag börjat söka ett heltidsarbete och eventuella framtida intressanta projekt att ge mig in i. Några intressanta förfrågningar och erbjudanden har kommit in. Dock är inget hugget i sten ännu och jag håller alla dörrar uppe tills i mitten av Augusti när semesterperioden börjar vara förbi. Har haft planer på att starta igång en konsultverksamhet, var man skulle hjälpa in Finska ehandelsföretag till Sverige respektive Svenska ehandelsföretag in till Finland. Dock tror jag att det är svårt att göra detta ensam, ehandel består av så många områden.

Det som jag ser som både en starkhet och svaghet är att jag kan ehandel, men saknar en spetskompetens. Som företagare hinner man ej specialisera sig på något utan de gäller att kunna lite av allt och har till 95% skött allt själv tillsvidare. Har endast utlokaliserat bokföring, programmering samt då största delen av lagret. Utöver detta har jag via min skolgång läst en masa ekonomi och tekniska kurser vilket lärt mig även de områdena. Har tidigare före jag kom in på ehandelsbanan arbetat som it-specialist och it-konsult.

Vet ni något företag som söker en ung initiativrik ehandelsintresserad person som är öppen för det mesta som rör ehandel, så tipsa gärna eller be dem ta kontakt med mig!

I mina planer finns även möjligheten för en flytt till Stockholm om det så krävs.

Detta var min krokar – Hoppas någon nappar! =)

När är marknaden mättad?

För något år sedan var det 10 000 webbutiker med i ehandel. orgs butiksguide, idag 15 000.
Att hitta nya produktsegment där man hittar plats att gå in med ytterligare en webbutik och få lönsamhet är svårt, otroligt svårt.

Jag tror att ehandels Sverige snart har mött toppen och idag är de väldigt svårt att starta upp en webbutik (utan att köra med en unik och väl genomtänkt affärsmodell) och lyckas bli framgångsrik och kunna leva på sin ehandel.

Snart har vi en större konkurrenssituation en vad det är mellan pizzaresturangerna som är på samma gata. Då gäller det att ha en unik affärsmodell som är svår att kopiera.

Den enklast affärsmodellen är den där man endast kör med lägst pris. Detta genom att dra in på sina egna marginaler och det funkar aldrig i längden om inte branchen är överprisatt. Ibland följer konkurrenter efter eller så jobbar du ihjäl dig för en spottstyver.

Tillika går utvecklingen mot att de skall bli enklare och enklare att börja med ehandel.

Snart räcker det väl med att du skriver in en domänadress och klickar på en knapp. så har du din webbutik färdig med produkter osv…

Borde vi etablerade ehandlare börja trycka på våra betal- och webbutiksleverantörer att de gör de lite svårare att starta igång. För med denna takt har vi snart 30 000 webbutiker. Det som hänt sedan jag startade upp min första webbutik är att du sällan får något gratis idag, startavgifter/ månadsavgifter skall betalas för allt. Detta för att ehandelsleverantörerna har insett att de flesta verksamheter inte blir framgånsrika, utan de stängs ner efter en kort tid.

Var tror ni att gränsen går, när är marknaden mättad?

Känner du av konkurrensen?











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
MYoroface AB söker:
E-commerce manager
WellNOx Health AB söker:
Ansvarig Digital Media
Polarpumpen AB söker:
Polarpumpen.se söker Content Writer
Elodie Details AB söker:
Digital Retail Manager
Hands-On Science AB söker:
Platschef - Hands-On Science AB