Krönika:
Tobias Jonasson

Andreas


Ehandlare från Finland, sysslat med ehandel i över 5 år. Läs mina tankar och följ min ehandelsresa här!

När skall tidningsbranchen börja spela med öppna kort?

En av Bonniers försäljare startade en tråd i svenska ehandelsgruppen på Facebook.
Där de lovades guld och gröna skogar. Dessutom ville hon påpeka att hon själv vart ehandlare i flera års tid och i och med det ville ge ett riktigt bra pris.

Jag bad henne att öppet delge priserna i tråden, men de var enligt hennes svårt eftersom de varierar enligt tidning och dess upplaga, samt vilken annonsstorlek man väljer och hur många tidningar man vill annonsera i. Detta accepterade jag och valde att snacka privat med försäljaren istället.


”inte ett proffessionellt förfarande”

Priset jag fick var 44% av deras normalpris, ett pris som motiverades med att det var specialframtaget för mig/oss ehandlare… (Ni kan de där säljsnacket!). Gav ett motbud där jag klart motiverade mitt pris, men det var allt för lågt enligt försäljaren. Vi var tydligen inte heller tillräckligt relevanta och gav ett tillräckligt mervärde till tidningen ifråga. Det är konstigt eftersom vi riktar oss precis till samma målgrupp eller kanske tidningens namn inte representerar målgruppen de riktar sig till. Jag frågade artigt om jag får lyfta in prisen som exempel i Facebookdiskussionen och där var svaret blankt nej. Jag ville spela med öppna kort, men det var enligt försäljaren inte ett proffessionellt förfarande. Jag ifrågasatte varför inte priset tålde dagsljus, men inget svar fick jag.

Facebooktråden hade enligt försäljaren resulterat i många förfrågningar direkt till denne och många hade redan nappat, detta var även en motivering till nuvarande annonspris.

magazines-614897_640

Hursomhelst, här förstör jag säkert en framtida annonseringskanal genom detta blogginlägg. Tillika tycker jag det är dags att denna branch börjar spela med öppna kort. Tänk om vi ehandlare skulle jobba på samma vis, då skulle vi nog snabbt gå i konkurs:

Våra priser vore 5-10 ggr dyrare än idag,
prisen skulle naturligtvis inte synnas i vår webbutik
utan kunen skulle behöva fråga efter priset.


En öppen fråga till Bonnier och andra tidningsförlag där ute och ni andra försäljare som inte vågar lyfta upp ert pris i dagsljus:

Motivera gärna varför ni jobbar på detta vis, är det för att kunna ta max av de som inte vill ”diskutera” priset eller för att kunna bedrag de mindre vetande som inte förstår hur prissättningen går till i denna branch.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Musti Ja Mirri söker:
E-commerce Manager
Hatstore söker:
Fotograf/Art Director
Caliroots söker:
E Commerce Manager
Swiss Clinic AB söker:
E-Commerce Media Planner
Glitter International AB söker:
Web content manager