Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Hitta leverantörer
Diskutera e-handel i forumet

Andreas


Ehandlare från Finland, sysslat med ehandel i över 5 år. Läs mina tankar och följ min ehandelsresa här!

Erbjud inte mer en ni kan lova CDon!

Vart medlem i CDons member (members.com) tjänst sedan starten och inte riktigt funnit något av deras erbjudanden som direkt attraherande. Fram tills igår, då sålde de ut Samsungs Android surfplattor till -30% enligt ett mail som damp ner i min inbox. Jag tänkte att en sådan måste jag ha, loggade in på sidan och tänkte beställa. Då hade inte erbjudandet kommit ikraft ännu, så jag fick vänta tills erbjudandet kom ikraft. Döm om min förvåning när jag tio minuter senare möter följande ruta:

members

- Jag tvivlar på att produkten påriktigt sålde slut under tio minuter.
- Varför finns erbjudandet kvar en idag då på deras sida om produkten verkligen är slut?

Kan inte förstå hur ett storföretag som Cdon kan göra en sådan här miss!

Kanske dags att sälja bort mitt aktieinnehav nu, för detta företag har förbrukat mitt förtroende.

Dagens lärdom: ”Erbjud aldrig mer en vad du kan hålla”

Branding = gratis reklam?

Dehär med branding har snurrat i mitt huvud nu i någon vecka och jag har insett att det är här jag skall lägga min energi nu.
Varför göra otroligt mycket reklam endast för att snabbt locka en kund till dig, du vill ju bli en ”standard” inom din branch. Det är till dig folk skall vända sig först!

Vem känner inte till webbutiken CD:on, köp/sälj-marknaden Blocket eller bloggaren Blondin Bella. Skulle dessa webbsidorna vara så populära om inte folk skulle bli påminda om dem hela tiden?

Dess starkare varumärke – Dess mer gratis reklam får du!

Du slipper att köpa inlänkar och du kan nästan skita i allt vad som heter SEO-optimering.

Finlands idag framgångsrikaste företag med Peter Westerbacka berättar här hur branding är allt för dem:
Peter Westerbacka berättar… (Ljudklipp från Radio)

(http://www.walyou.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/steak-branding-iron1.jpg)

En fråga till er, är det lika lätt att få alla varumärken kända?

Jag tror att vissa webbutiker är lättare att komma ihåg en andra och då för att ta exempel från vårt ehandels forum, så dyker Partykungen, Parvelito och Swecat genast upp i min skalle. Tror att det krävs att namnet är lätt att komma ihåg och verkligen skiljer sig från mängden inom branchen. Skulle min butik heta något med ”fälgar” så skulle jag drunkna bland alla andra fälgbutiker där ute.

Speedsale!

Har en tid funderat på att skapa en försäljningskarusell, där man får ett bra pris på en produkt ett litet tag innan de byts till nästa produkt osv. Nappar man inte när produkten produceras så är försäljningen förbi.

Dock så är man inte först ut med denna idé, hittade denna webbsida idag som kör på samma idé:

www.Speedsale.se

Väldigt coolt tycker jag de har gjort det hela, undrar om dekonverterar bra.

Är 100% säker på att jag skulle inte få en fälg såld på detta vis!

Ehandel.se – Marknadsföringsgrupp

Började spinna vidare på Partykungens forumpost om att skicka med någon produkt i leveransen.

Vad skulle ni säga om vi aktivaste medlemmarna på ehandel.se skulle samarbeta, skapa en gemensam marknadsföringsgrupp:

1. Sända med reklam / rabattkuponger från andra ehandlare i ens leveranser.

- Förmånlig marknadsföring till personer man vet att är e-konsumenter.
- Jag kan skissa upp ett ark med gemensamma rabattkuponger om någon annan sedan samlar in pengar och sköter upptryckningen samt distribuerar arken till respektive e-handlare.

2. Länka till varandras webbutiker

- Bygger på det viset starka inlänkar till varandra, ehandlare har ofta från början en stark Page rank.
- Kan utökas till en gemensam presentationssida där man kan se alla företag som är med i samarbetet och dess rabatter.

3. I framtiden, ta in ett eller två storföretag som får skicka med deras reklam i våra leveranser mot en lämplig kostnad.

- På det viset så kan vi finansiera att verksamheten går runt.

Är intresset stort för detta kan man sedan dela upp reklamen kategorivis enligt kundgrupp. Folk som gillar fälgar kanske inte är så förtjust i kläder för äldre damer eller produkter till katten, medan de gärna handlar bilstereo eller Iphone tillbehör.

Tillsammans blir vi starkare, ingen extra reklamkostnad och vi når många flitiga e-konsumenter där ute.

Vad tror ni om en sådan idé, vill kolla om intresset finns?

Här är en forumtråd där vi kan fortsätta diskutera och göra brainstorming angående detta ämne:

Ehandel.se:s diskussionsforum.

Mina tankar kring e-handelns lönsamhet och personligt värde!

Vill med denna bloggpost gå vidare på Parvelitos linje inom ämnet e-handeln och dess lönsamhet och även berätta vad jag avser med personligt värde.

Jag skulle säga att med e-handel gäller samma resonemang som med vanliga butiker. Man startar butiken driver den ett-två år och lägger sedan ner verksamheten när man märker att det inte var så lätt sen heller. Det slutar oftast med att startstödet är slut och man står med skulder och kanske kronofogden som knackar på. Skillnaden är bara den att det är betydligt enklare att starta en webbutik och innebär inte lika stor risktagning.

Många blir således webbhandlare för att de tror att man kan bli enkelt rik på nätet. Alla hör ju bara om framgångsföretagen och dess framgånssagor, ingen nämner företagen som misslyckats. Såklart de sporrar, snabba pengar och enorm marknad. Dock innebär en stor global marknad, även en förskräckligt stor konkurrens.

Skulle man berätta om hur enkelt de är att råna banker, då skulle de ske betydligt fler bankrån.

Tänk på att de är dessa lyckosökare (misslyckade webbhandlare) som betalar en del av våra kostnader också. Annars skulle inte vi kunna förhandla ner våra transaktionsavgifter, utan istället få betala mer till de som livnär sig på oss e-handlare.

Och konkurrens sporrar oss till nytänk,  i slutändan gör vi ju detta för konsumenterna och samhället.

Dragkamp
http://www.idealaunch.com/blog/wp-content/uploads/2010/04/bigstockphoto_business_teamwork_competition_small1.jpg

För att bli en bra e-handlare skall man gilla det man gör, jobba väldigt hårt och inte göra detta för att bli rik (snarare framgångsrik). Njut istället av att vara din egen – personligt värde!

Nedan följer några punkter på fördelar som vi ehandlare har som ej kan mätas i det monetära systemet:

- Ta ledigt när du själv vill.
Varför jobba när de är en perfekt dag för stranden?

- Ingen chef som hänger dig i nacken.
”Spy galla” lämpar sig toalettstolen bättre för!

- Inga kolleger som tänker annorlunda och inte vågar investera i dina idéer. Nytänk behövs och företag kan inte fortsätta i gamla banor.

- Arbeta när du själv vill och  hur mycket du själv vill.
Varför jobba om det inte finns något att göra?

- Det du gör gör du för dig själv och ingen annan.
Lägger du en krona i din sparkris, så ligger kronan kvar.

- Du behöver inte vara rädd för samarbetsförhandlingar, bli permitterad eller få sparken.
Sålänge inte konkursen hotar så har du ditt arbete kvar.

- Du bygger upp ett företag och dess värde, var stolt!
Ditt företag ökar i värde, din grannes nya bil minskar i värde!

- Du har nöjet att komma i kontakt med alla andra härliga e-handlare på ehandel.se
Tack för allt ni lärt mig genom åren!

 

Vad är detta värt i slutändan?

Instegssida till webbutiken, hiss eller diss?

Har lite funderat kring hur jag skall bygga upp en ny webbutik som jag har under utveckling. Gillar att tänka nytt och fixa nya grejer som inte alla webbsidor har börjat använda sig av ännu. Exempelvis förra webbutiken jag byggde så lade jag in en snabb filtrering av produkterna, som blev en hit direkt.

Nu tänkte jag försöka ge mig in på att bygga en två-stegssida. Först en framsida som visar nyheter och kanske de produkter som säljer bäst. En enkel design som är väldigt stilren och inte sönderladdad med för mycket produkter. Sedan klickar man sig vidare lite här och där och då dyker själva butiken upp där man kan välja och vraka. Klickar man på en produkt, kommer man naturligtvis direkt till produkten i fråga.

Tänk er en katalog med pärm eller en butik du går in i och inte ser allt direkt. Alltså mer konkret kan man säga, samma meny header och footer på båda sidorna men instegssidan består av en kolumn medan själva butiken är byggd av 2 eller 3 kolumner.

left column
2 kolummner, bild: http://www.tpcreate.com/before-you-create-website/free-website-design-templates-downloads/

3 kolummner
3 kolummner, bild: http://www.tpcreate.com/before-you-create-website/free-website-design-templates-downloads/

En nackdel med en sådan här lösning är att om sidan är dåligt gjord att istället för att väcka mer intresse hos kunden, så blir kunden rädd och springer iväg!

Vad är er åsikt, om flera nivåer på en webbutik?

Eller har ni några andra galna idéer, som man kan ta inspiration från?

Fakturaavgifter!

Fakturor skräck!

Dessa fakturaavgifter blir jag bara så sur på, dessa summor som smyger sig in på alla räkningar. De är inte stora men företag tjänar bra på att baka in dem på folks fakturor.

Exempelvis:
10 000 räkningar * 20 Kr i fakturaavgift är redan 200 000 Kronor i extra inkomster.

Är det rätt att lägga på denna avgift om det ej är överenskommet i samband med köpet?

Själv har jag redan sedan starten när företagen kom på detta påfund vägrat att betala denna avgift med kommentaren att ”detta är ingen avgift vi kommit överens om att betala”. Hittills har alla företag gott med på att lämna bort denna avgift och flertal företag har till och med lärt sig att jag ej betalar denna kostnad och har automatiskt dragit bort denna avgift från deras fakturor som jag får.

Det är annat om man beställer på faktura och det klart och tydligt framkommer att de tillkommer en faktureringsavgift eller om man väljer en pappersfaktura till tilläggskostnad istället för en e-faktura.

Senaste företaget som jag nu processar med om dessa avgifter är Blocket. Vill de hålla kvar mig som kund får de allt se till att jag kan betala deras fakturor i Euro och att de ej bakar in några ”hitta-på-avgifter”. Gillade inte alls när de slog på en påminnelseavgift på senaste fakturan för att de påstod att jag betalt för lite!

Det här inlägget kanske inte har direkt med e-handel att göra, men kanske nåt att tänka på när ni nästa gång fakturerar en kund. Eller ännu bättre när ni är på gång att betala era räkningar, dra bort alla utgifter som ej hör till dem.

Ett av de största e-handelsprojekten i Finland.

Hade nöjet att under våren få delta i en Beta utvärdering av ett av de största och mest påkostade (miljonbelopp i euro) e-handel projekten i Finland, Hong Kongs webbutik:

Tillsvidare har de endast uppe en fiskebutik. Men hela Hong Kongs sortiment är på väg att införas så småningom.

Butiken byggdes upp av samma person som byggt flera av de mest framgångsrika webbutikerna i Finland (bl.a. Hobby Hall), Miika Malinen och hans eget uttagna team. De har valt att använda sig av de bästa programmen/ tjänsterna som finns vid uppbyggandet av webbutiken. Bland annat IBMs ehandelsplatformar.Minns tyvärr ej i detalj vad de kör på mer för specifik programvara.

De har kollat på flertal framgångsrika webbutiker i USA och tagit ideér och inspiration av dem.

Det som jag dock fann intressantast var deras system som visar rekommenderade produkter på första sidan enligt besökarprofil. Data som samlats in på andra sidor om besökaren, som Hong Kong i sin tur köper in av ett externt företag. Enligt dem är de dem första I norden med detta system, samma som bl.a Amazon använder.

En annan sak som var intressant var deras satsning på produktbilderna, varje litet drag, kastpörulle o.s.v. Har fotograferats i hög upplösning,  bildredigerats och lagts ut. Bilderna kommer från olika bildservrar ute i världen och laddas inte in från samma server som själva webbutiken.

De har även införskaffat enormt av tester och recensioner på sina produkter, fråga mig inte hur de har lyckats med det. Annat en att de har haft samarbete med Finlands största fiskeforum. Och att de har något klassificeringssystem som avgör vem som har gett flest testrecensioner.

Jag anser jag att deras webbutik skulle kunna ha byggts mycket bättre och satsat mer tid på att göra den unik och användarvänligare. Med alla resurser och den kunskap som finns tycker jag de skulle ha kunnat gjort en mycket bättre första version. Kan berätta att Beta testningen var nästan omöjlig att genomföra på grund av alla problem vi stötte på.

Jag sågar alltså detta projekt, undrar om de ens kommer få tillbaka den egna investeringen?

PS! Själv tyckte jag de var lite kul att se Miikas ansiktsuttryck när jag påpekade att jag hade flertalet liknande funktioner i min webbutik och jag har betalat endast några fjuttiga 100 euron för detta, mot deras 100 000-200 000 euro.

Sågar

Kunder älskar räkningar!

Vårrusningen börjar va över, så äntligen hinner man blogga lite.

För någon timme sedan ringde de från Klarna och ville snacka om en kund och undrade om jag hade tid.

Tänkte nej nu fan så har de inte fått betalt och de hittar på
en skitorsak till varför de ej kan betala mig
.

Dock visade de sig att de var en kund som ringt till dem och undrar var dennes räkning riktigt håller hus och Klarna hade tänkt skicka iväg den men kunde ej göra det när jag ej hade aktiverat den.

Tydligen finns det kunder som gillar räkningar, nu som då ringer det kunder som undrar när de skall få sin faktura .

Jag vill alltid vara säker på att kunden fått sin leverans före jag skickar iväg en räkning till kunden, ibland kan jag ligga en vecka efter med räkningsutskickandet. Sålänge ekonomin klarar det så är det inte så stor skillnad när pengarna kommer in, ända risken jag tar är kraftiga valutasvängningar som kan ställa till det. Därtill gillar jag att få en stor klumpsumma på kontot, en många små. Är jobbigt att hålla reda på många transaktioner hit och dit.

Ni som kör med mindre summor kör säkert med ett annat system angående fakturering.

Glada Vappen (valborg i Finland) i efterskott! =)

Hej!

Hej!

Nu har även jag fått äran att börja skriva blogg här på ehandel.se

Ni undrar säkert vad en sådan ”spelevink” som jag kan bidrag med. Eftersom jag driver, studerar och brinner för e-handel så tror jag faktiskt att jag kan bidrag med en hel del insikter och erfarenheter. Därtill är jag även bosatt i Finland, så kommer därmed att hålla er up-to-date med vad som händer  i vårt vackra land.

Gand.nu

Ni rävar som har hängt här en längre tid vet att jag driver företaget Sparkz som i sin tur driver webbutiken Gand.nu som säljer kvalitetsfälgar och däck. Detta är en nischad webbutik där främsta målgruppen är bilentusiaster, som vet vad de vill ha och är beredda att betala lite mer en vad massproducerade lågprisfälgar kostar.

Denna webbutik är relativ ny, startades i Maj ifjol. Hittills har försäljningen ökat rätt kraftigt och det skall bli spännande och se hur de utvecklar sig under våren då det av naturliga skäl är högsäsong.

Informationssystem

Vid sidan om mitt företag studerar jag vid sidan heltid till en magisterexamen inom ekonomi med inriktningen informationssystem. Jag ser detta som ett bra komplement till min ingenjörsexamen inom it. Informationssystem består egentligen av två delar, affärssystem och mobil-/e-handel. Ni kan ju gissa vilken del jag koncentrerar mig mer på!?

Man kan således sammanfatta det hela med att jag suger till mig både praktisk och teoretisk erfarenhet.

Hälsa mig välkommen eller ta fram tomaterna och ladda bössan, välj själva!

//Andreas







Jobb på Ehandel.se
Swiss Clinic AB söker:
Front-end Developer
Narrative söker:
E-commerce Manager
Ve Interactive Nordic AB söker:
Digital Consultant
Sociomantic Labs AB söker:
Sales Director – Nordics