10 tips för att skapa ett bra affiliateprogram

Här kommer ett gäng tips för dig som går i tankarna att skapa ett affiliateprogram för din nätbutik. Det finns mängder med saker att tänka på men här kommer 10 viktiga saker som jag alltid pratar om när jag utbildar och vägleder ehandlare och webbentreprenörer inom affiliatemarknadsföring. Tipsen är för att göra det bättre både för dig som ehandlare och för de affiliates som jobbar för dig.

1. Informera och kommunicera

Tydlig kommunikation med dina affiliates är en av de mest viktigaste delarna i arbetet med ditt affiliateprogram. Var tydlig med vad som gäller, annonsera ändringar och uppdateringar noggrant och var tillgänglig för frågor och funderingar. Det är en win-win-situtation, det är värt att tänka på. Missköter du dig så drabbas även du.

2. Erbjud rätt verktyg

Se till att erbjuda dina affiliates så mycket verktyg och material som möjligt. Detta gäller allt från banners till produktfeeds. Vill affiliaten ha tillgång till något speciellt för att bättre kunna konvertera sina besökare till dina kunder, se då till att fixa det åt dem.

3. Låt dem inte vänta

Som affiliate vill man ha tillgång till att jobba med att affiliateprogram snabbt. Därför gäller det för dig som affiliate manager att snabbt granska och antingen godkänna eller neka en ansökan. Det finns skräckexempel där det tagit ett år innan en ansökan granskats och godkänts. Tror du den affiliaten har något intresse av det affiliateprogrammet efter att ha få väntat i ett år?

4. Granska och välj ut

Godkänn absolut inte alla affiliates och kanaler som ansöker till ditt affiliateprogram. Du vill ju inte ha skräptrafik, eller hur? Titta på affiliatens kanaler som de vill använda för att marknadsföra din nätbutik och se om de passar dig och din nätbutik. Relevans, kvalitet och syfte är tre saker som alltid går att använda som måttstock när du granskar en webbplats. Bjud in alla, men välj noggrant ut.

5. Erbjud incitament

Detta fungerar alltid som en morot till bättre presterande hos affiliates. Ett par exempel på vad du kan göra:

  • Anordna tävlingar för dina affiliates, där t.ex. den som ökar sin omsättning mest vinner ett pris.
  • Erbjud en provisionsstege så att de som presterar bra premieras och därmed motiveras till att jobba hårdare.
  • Dela med dig av information som du sitter på som kan underlätta för affiliates i deras arbete.

6. Betala alltid i tid

En extremt viktig del som alltför många nätbutiker missköter. Betala alltid dina affiliates i tid, vare sig du är ansluten till ett affiliatenätverk eller administrerar det själv. Glöm inte detta.

7. Var tillgänglig

Erbjud alla kontaktmöjligheter du kan så att affiliates kan nå dig för frågor och funderingar. Och för mycket telefonsamtal undviker du genom att erbjuda bra information och resurser i anslutning till ditt affiliateprogram.

8. Gör något annorlunda

Våga sticka ut och göra något som dina konkurrenter inte gör med sitt affiliateprogram. Gör allt dina konkurrenter gör och lite till helt enkelt. Ta det steget längre.

9. Sätt upp regler och riktlinjer

Sätt upp tydliga regler och riktlinjer för ditt affiliateprogram. Ska du t.ex. tillåta rewardsajter och får affiliaten använda ditt varumärke i sina PPC-kampanjer?

Var dock försiktig med hur hårda regler du sätter, för det kan också skada dig och ditt affiliateprogram. Kolla hur resten av din bransch jobbar och fråga affiliatenätverket du jobbar med om råd.

10. Träffa dina affiliates

Detta är något som alldeles för få nätbutiker som driver affiliateprogram är bra på. Anordna nätverksträffar där du får träffa dina affiliates i verkliga livet. Det behöver inte vara särskilt märkvärdigt, utan en kväll med öl och snacks räcker långt för de flesta.

Passa också på att vara på plats när det affiliatenätverk du är ansluten till anordnar event för sina affiliates. Det uppskattas alltid när en annonsör är på plats och kan berätta sin historia.

Andreas Bard

Vi erbjuder workshops, utbildningar och föreläsningar inom affiliatemarknadsföring. Vi hjälper även till med tekniska och praktiska lösningar vid en affiliate-satsning.

Kontakta mig på andreas@dreambuilders.se för mer information.

 

13 thoughts on “10 tips för att skapa ett bra affiliateprogram

  1. Andreas: Kan du inte göra en post för alla oss newbees som inte riktigt fattar vad affiliate är?

    Jag vet att det är något som fungerar som en mellanhand mellan företag och webmasters (wikipedia)
    Men hur kan det se ut i min ehandel shop?
    Är det jag som har annonser till andra sidor på min sida eller är det andra som har mina annonser på deras sidor?
    Ska jag utforma annonserna eller gör någon annan det?
    Ska jag kontrollera hur många som klickat på annonserna eller gör någon annan det?
    osv

    Hoppas du förstår nivån, hehe.

    1. Hej Monika,

      En affiliate är som en säljare ute i fält som säljer dina produkter. En fysisk säljare har oftast kontrakt och material med sig som de kan visa till kunder. Sedan skriver fyller de i kontraktet med kunden och vidarebefodrar den till företaget som kan sedan slutföra och leverera ordern.

      En affiliate fungerar på samma sätt, fast online. Istället för fysisk material har denne grafik och text som de kan använda i sin egen marknadsföring. Sedan länker de till din webshop istället för att sälja direkt till kunden. När en potentiell kund klickar på länken så kopplas denne kund till den affiliate som har refererat honom.

      När kunden sedan vid ett senare tillfälle köper något så får affiliate sin procentdel för att ha införskaffat kunden åt dig – precis som en säljare skulle få sin provision för arbetet.

  2. 10 mycket bra punkter. Följer man dem kommer man som annonsör få fler aktiva affiliates och därmed ökar annonsörens omsättning.

    Som affiliate väljer man att jobba med dem företag som har viljan att satsa långsiktigt och som gör sitt bästa för att underlätta jobbet för affiliaten.

  3. Bra input, en fråga/fundering:
    Med skapa affiliateprogram, menar du att man adminsitrerar rubbet själv eller att man går via någon av de stora aktörerna?

    Jag tolkar inlägget som att man ska hantera allt själv. Fördelen är att man får hela provisionen, men det ställer helt andra krav på hanteringen.

    Tycker man borde skilja mellan att köpa in tjänstem från de stora aktörerna kontra att hantera det i egen regi.

  4. @Familjeekonomi: Tack för din kommentar!

    Oavsett om du outsourcar drift till en affiliate manager hos ett affiliatenätverk eller sköter precis allt själv så krävs det alltid en insats från dig eller ansvarig på ditt företag. Du kan aldrig släppa helt för du kan ditt företag och din produkt/tjänst bäst.

    Och som det ser ut i många av nätverken lägger du bara ut teknik (tracking) och ekonomiskadministration på dem och alltså inte själva skötseln.

  5. Tjena Andreas,

    Du har en bra poäng där att nätverken sköter teknik/ekonomiskadministration.

    Frågan är om det är realistisk för en mindre ehandlare att ta hand om den bit du nämner. Jag tror vi kommer att se att aktörer såsom Double, TD kommer engagera sig mera för att underlätta både för publister och de som vill ha affiliateprogram.

    Jag har enbart en blogg, jag har helt klart en outnyttjad potential främst vad gäller att arbeta som publisher i ett nätverk, men jag upplever det som väldigt bökigt och jobbigt.

    Hur stor bör man vara för att kunna starta ette eget nätverk. Tanken har slagit mig, men jag känner inte att jag kan ro det i land arbetsmässigt och ekonomiskt.

    d bästa
    johan

  6. Tack för en bra artikel!

    Den ställer mer frågor än ger svar hos mig men det kan ju vara ett gott tecken. 😉

    Jag har funderat på ett affiliatesystem men har ingen aning om hur man driver det själv. Har förmodligen inte de tekniska kunskaperna heller. Om jag ska köpa tjänsten…
    Vilken rekommenderar du? Eller rättare sagt… Vad ska jag tänka på för att det ska vara så enkelt som möjligt för alla parter?

    Tror både jag och Monica väntar på del två i din artikelserie om affiliates. 😉

  7. Det finns en ganska intressant dimension till: många affiliateföretag är helt ointresserade av små e-handlare (och de flesta av oss är små kan jag lova, i deras ögon), som t ex vi själva på Dammtussen.se med en omsättning runt en miljon eller så.

    Vi var i kontakt med t ex TradeDoubler och Zanox och inget intresse där, de ville helt enkelt inte göra affärer med oss eftersom vi var för små. Ambitioner att växa var inte intressanta, bara existerande omsättning.

    Så risken är att man som mindre e-handlare – oavsett hur bra man sätter upp sitt program och hur väl man informerar och behandlar sina affiliates – lägger ned en massa tid och resurser på att få liten utväxling för att man helt enkelt tvingas arbeta med de små affiliatenätverken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *