De 7 vanligaste SEO-missarna hos e-handlare (och hur man löser dem)

Undertecknad är antagligen den minst aktive bloggaren här på ehandel.se, med det senaste inlägget publicerat i november 2009. En stor, och i sammanhanget passande orsak till att min blogg här fallit i glömska är att jag varit fullt sysselsatt med att själv och tillsammans med mina kollegor på Be Better Online arbeta med att hjälpa e-handlare nå mer lönsamhet online – bland annat genom sökmotoroptimering, vilket blir mitt fokus i det här inlägget. Under den här perioden har vi genomfört över 300 analyser inom SEO – varav många för just e-handelsbutiker, och därefter, tillsammans med kunderna, utfört mycket av de punkter vi kommit fram till i våra analyser. Under de här åren har de vanligaste plattformarna utvecklats en hel del, och en del av de problem och förbättringsmöjligheter som var aktuella 2009 förekommer inte lika ofta nu – samtidigt är det många delar som fortfarande är precis lika aktuella nu som då. För att få en så aktuell sammanställning som möjligt har jag gått igenom alla åtgärdsförslag vi presenterat i analyser för e-handlare under 2013, och sammanställt vilka åtgärder som förekommer oftast och hur vi i dessa analyser har prioriterat åtgärderna. För att kvalificera sig som en ”miss” – om en problem existerar eller om en åtgärd inte genomförts sedan innan, så har jag enbart fokuserat på de delar vi betraktat som högprioriterade att åtgärda. Något som slår mig är att även om punkterna kan ha stor inverkan så är det i de flesta fall inte superkritiska, i många av rapporterna finns det betydligt mer problematiska saker – men de flesta förekommer inte hos särskilt många andra. De värsta problemen verkar man som e-handlare ofta vara mer eller mindre ensam om, vilket ofta kan förklaras med att det handlar om egenutvecklade eller av leverantör specialutvecklade lösningar som inte tagits fram med förståelse för sökmotorer.

1. Att låta sökmotorer indexera en mängd olika varianter av kategorisidor, t ex olika sorteringsmöjligheter, filtreringar, visningsvarianter

Problem därför att: Sökmotorer ägnar inte hur mycket datorkraft som helst åt att spindla just er butik, utan drar en ganska hård gräns baserat på hur viktig sajten är i sökmotorns ögon. Det gör att butiker med detta problem ofta inte får allt innehåll indexerat. Därutöver sprider en sådan struktur ut länkkraften på ett väldigt onödigt sätt och drabbar de viktiga sidornas konkurrenskraft i sökresultaten (om de ens når dit).
Lösning: Som med flera andra problem finns det flera lösningar beroende på befintlig utformning och butikstyp – men bra tumregler är att begränsa sökmotorer till att indexera och spindla de sidor som man verkligen vill lägga krut på. När det gäller kategorisidor är det ofta huvudsidan för kategorin och eventuellt ett antal ytterligare sidor av kategorilistning med den vanligaste sorteringen och visningsvarianten – om inte alla produkter får plats på en sida. Finns det fler URL:er är det relevant att hänvisa till huvudkategorisidan med hjälp av rel=”canonical”-taggen samt eventuellt förhindra sökmotorer från att indexera vissa sidor helt och hållet genom attributet ”noindex” i meta-taggen robots.

2. Att ha flera produktsidor för samma produkt med olika egenskaper (ofta färgalternativ)

Problem därför att: Era potentiella kunder väldigt sällan googlar efter det specifika färgalternativet, och även om det förekommer så är det ofta på själva produktnamnet (om det är döpt rätt, oftast efter vad kunderna söker efter) man googlar på – och det är också där konkurrensen är som störst. Med många varianter saknas det ofta en bästa sida för sökningen på produktnamnet – det blir oklart för sökmotorn om den ska visa upp det rosa eller svarta färgalternativet på sökningen, och den sida som syns i sökresultatet får både lägre länkkraft (relativt, jämfört med alternativet) och sämre relevans jämfört med konkurrenterna som bara har en enda sida för produkten.
Lösning: Ha bara en sida per produkt, och lägg istället upp valbara egenskaper på produktsidan – så att man både kan se och köpa de olika färgalternativen (eller storlek eller annan egenskap). Om kunderna faktiskt googlar på de olika färgalternativen specifikt, se till att dessa alternativ finns med i klartext så att sökmotorn ser att ni faktiskt säljer både de svarta och rosa skorna – komplettera det även gärna med att berätta om varianterna som finns i produkttexten.

3. Att inte ha ägnat mycket energi åt <title>-taggarna

Problem därför att: Att ha bara butiksnamnet som titel på startsidan, och t ex ”Kategorinamn – Butiksnamn” på kategorisidor och ”Produktnamn – Butiksnamn” på produktsidorna är ofta en okej början – men att inte använda de upp till 70 tecken man har för att få med 2-3 sökord per sida gör att man missar mycket potential. <title>-taggen är ett av de viktigaste elementen på en sida när det gäller SEO, och dess utformning har inte bara stor inverkan på ens placering, utan också på klickfrekvensen i sökresultatet.
Lösning: Optimera alla titel-taggar utifrån varje sidas 2-3 viktigaste sökord (eller bara 1, om sidan inte skall optimeras för fler).

4. Att använda bilder för att visa text (t ex i kampanjrutor)

Problem därför att: Sökmotorer förstår det inte. Hur stort problem det här är beror på hur ofta det förekommer och vilken typ av innehåll det är. Handlar det bara om en väldigt tillfällig mellandagsrea-bild så kanske det inte är hela världen, men eventuellt kan det i det fallet innebära att ni inte syns på Google när någon söker på ”mellandagsrea damkläder” – och kanske hade ni gjort det annars (om ni gör en del annat rätt). Handlar det om samtliga delar av innehållet på startsidan är det en mycket större nackdel.
Lösning: En halvlösning är att se till att märka upp sådana bilder med alt-taggar som innehåller samma text som bilden eller en beskrivning av bilden. Den bästa lösningen är att använda modern webbteknik för att placera snygg text på valfri position över en bild – det går garanterat att få det lika snyggt som det blev i Photoshop på det sättet.

5. Att bara ta bort produktsidor när produkter utgår

Problem därför att: Produktsidor för utgångna produkter har ett värde, dels i trafik som landar där baserat på en efterfrågan som i många fall kan finnas kvar och dels i eventuella inkommande länkar till dessa produkter. Genom att ta bort produktsidorna förlorar man hela detta värde.
Lösning: En lösning som ibland tas till är att göra 301-ompekningar till startsidan eller kategorisidan – och även om det bibehåller länkkraft (eller åtminstone en del av den) så kommer trafiken från sökmotorer från de som efterfrågar produkten att försvinna. I många fall är den ännu bättre lösningen att etablera en ”kyrkogård” för utgångna produkter, där dessa produkter får finnas kvar med sina tidigare URL:er – fast med anpassade produktsidor som säljer in utvalda alternativ till produkten. Beroende på e-handelns karaktär, hur många produkter som finns och hur ofta de utgår ur sortimentet kan den bästa lösningen se lite olika ut – t ex kan det vara negativt för de ”levande” (ej utgångna) produkternas indexering och fördelning av länkkraft om man försöker hålla massor av utgångna produkter kvar i indexet genom att länka till dessa (om man låter ”kyrkogården” finnas tillgänglig via länkar på sajten). Samtidigt, om man driver mycket försäljning genom den efterfrågan som finns kvar på de utgångna produkterna kan det vara värt att länka internt även till dessa sidor.

6. Att inte ha bra rubriker och brödtext på kategoriers huvudsidor och startsidan

Problem därför att: Den här är vanlig. I många fall går det helt okej att synas på Google vid sökning på ett kategorinamn bara man har en rubrik och en lista med produkter, men ju hårdare konkurrens desto mer kan det vara av betydelse att ha mer relevant innehåll än så för placeringen på kategorinamnet – det påverkas också lite av hur mycket information om produkterna som visas i listningen och om det eventuellt är unikt i relation till produktsidorna. Den ofta större nackdelen med att inte ha detta på plats är att ofta har man fler än en sökfras som man vill att kategorisidan ska synas på, och har man inte möjlighet att anpassa rubriken och skriva relevant brödtext på kategorisidan är det ofta mycket svårt att uppnå det.
Lösning: Är konkurrensen låg eller obefintlig kan det räcka att peta in sökorden i kategorisidans titel – men ofta krävs det att man kan utveckla rubriken eller lägga till fler alternativ i en underrubrik och att man kan formulera en brödtext som berättar om alla de olika typer av produkter som finns i kategorin (och då nämner de ytterligare sökorden). Ofta undviker man detta av designskäl, men det går faktiskt nästan alltid att få till det på ett snyggt eller om man hellre vill det – mindre iögonfallande sätt.

7. Att inte ha koll på hur det egentligen ligger till

Problem därför att: Att inte ha koll på hur försäljningen från organiska sökresultat går, hur placeringarna utvecklas för de viktigaste sökorden och hur väl sajten är indexerad på Google – är mycket vanligt. I många fall förlitar man sig på en extern leverantör för att sköta sökmotoroptimering, och förlitar sig på att de har koll på dessa delar. För en e-handlare skulle jag vilja likna detta med om ett konsultföretag anlitar en säljkonsult för att sköta försäljningen och sedan inte håller koll på hur det utvecklas varken på sista raden och t ex hur många telefonsamtal eller möten som genomförs. Om man inte har en extern leverantör/konsult som arbetar med sökmotoroptimeringen behöver du hålla koll på alla dessa delar för att kunna bibehålla och utveckla er försäljning från sökmotorer.
Lösning: Som e-handlare behöver man förstå SEO och hur man presterar och vad man gör på området, och anlitar man en leverantör behöver man vara en bra köpare som ställer krav och håller sig uppdaterad. Anlitar man inte en extern leverantör behöver man ha koll på hur man ligger till på de sökord som driver försäljning, hur trenden och konkurrensen ser ut, hur försäljningen ser ut. Ofta är Google Analytics verktyget att börja gräva ner sig ordentligt i. För att se förbättringsmöjligheter är Google Webmaster Tools värdefullt, håll där koll på eventuella varningar från Google om innehållet eller länkar – och lägg upp separata sitemaps för kategorier och produkter, så får du koll på hur väl dina sidor är indexerade. Var kritisk och nyfiken, och testa dig fram!

Carl-Gustav Öberg
Grundare och VD för Be Better Online

 

Bygg upp länkpopulariteten

Det tog mig längre tid än väntat att komma till del 2 av denna serie med blogginlägg, jag har haft massor med kul arbete att göra i mitt bolag Be Better Online, men nu är det dags för nästa steg här!

I mitt förra inlägg skrev jag om viktiga punkter att kontrollera vid val av e-handelsleverantör eller att se över i det aktuella e-handelssystem man använder, detta inlägg handlar om vad du själv kan göra för att bygga länkar till din butik.

För ett par dagar sedan höll jag en föreläsning för några duktiga entreprenörer på IQube här i Göteborg, med flera deltagare som är på väg att starta upp e-handelsbutiker. Vi talade just om detta, vad man som entreprenör själv kan göra för att lyckas med sökmarknadsföring, och självklart kom vi in på länkar.

Webbplatsen eller e-handelsbutikens länkpopularitet är viktigt för att sökmotorer använder sig av det i väldigt hög grad för att avgöra placeringen i sökresultaten. Litet mer om länkpopularitet kan ni läsa i SEO-skola på mitt bolags webbplats.

Vad kan man då göra själv för att bygga upp länkpopulariteten? Förutom att arbeta med innehållet på webbplatsen och försöka göra det så intressant som möjligt är det viktigt att nätverka, att kommunicera med ägare till relaterade webbplatser och andra webbplatser som kan tänka sig att länka till er. Om man arbetar effektivt med detta kan man ofta både byta, förhandla till sig och t o m få bra länkar helt gratis.

I många branscher och för många företag finns det också möjligheter att få länkar ifrån sina leverantörer, partners, återförsäljare eller kunder, fundera över om du har några sådana som skulle kunna länka till din butik. Tveka inte över att fråga om en länk, det kan ge väldigt bra resultat!

Utöver detta finns det en hel del metoder man kan använda sig av för att bygga länkar själv. Vi på Be Better Online arbetar mycket med att bygga länkar åt våra kunder, och några av de metoder vi använder oss av som ni själva också kan arbeta med är t ex:

  • Skicka ut pressreleaser med länkar i via MyNewsdesk.
  • Anmäla webbplatsen till bra svenska länkkataloger, se en bra lista på sådana här.
  • Skriva artiklar inom ert ämne och publicera dem med länkar i på bra artikelkataloger, se lista här.

Man kan uppnå bra resultat genom att själv arbeta med att bygga länkar, men den kraftfullaste metoden, och samtidigt den svåraste är att arbeta med länkbeten. Ett länkbete är någon typ av material som är så bra att det genererar inkommande länkar, det kan vara t ex en otroligt rolig video, en väldigt välskriven artikel inom ett aktuellt ämne eller någon annan typ av uppseendeväckande material. Det kräver en hel del kreativitet och fantasi för att kunna spotta ur sig bra länkbeten, men arbetar man framgångsrikt med detta uppnår man riktigt bra resultat.

Lycka till med länkbygget! Om ni behöver hjälp är ni varmt välkomna att kontakta oss på Be Better Online för kostnadsfri rådgivning inom sökmotoroptimering.

 

Identifiera den svagaste länken

Hej alla e-handlare!

Detta är mitt första inlägg som bloggare här på Ehandel.se, jag hoppas att jag kan dela med mig av värdefull information som kan hjälpa er att utveckla er verksamhet.

Jag har arbetat med sökmotoroptimering (SEO = Search Engine Optimization) i närmare 10 års tid, både i egna projekt och åt stora SEO-företag. Sedan mitten på 2009 driver jag eget bolag inom internetmarknadsföring.

Till att börja med skulle jag vilja ge er alla ett tips på hur ni själva kan sätta igång ett arbete med att förbättra era placeringar på sökmotorer, detta inlägget kommer att publiceras i separata delar. Som rubriken på inlägget säger, är mitt första tips att identifiera den svagaste länken.

Först och främst bör ni titta på den e-handelslösning ni i nuläget använder, är den sökmotorvänlig? På senare år har många system blivit mycket bättre på detta än vad de tidigare varit, dock är det många butiker som ligger kvar i gamla lösningar som är olämpliga. Vissa e-handelsleverantörer ser sökmotorvänlighet som en tilläggstjänst, vilket i mina ögon känns ganska konstigt. Kontrollera med er leverantör så att ni har deras senaste lösning och att den är sökmotorvänlig!

Viktiga punkter som bör gälla för att en lösning skall kallas för sökmotorvänlig är i mina ögon följande:

  • Möjlighet att sätta unika titlar och meta-description för produkter, kategorier och samtliga sidor.
  • Möjlighet att automatiskt generera titlar och meta-description för produkter, kategoriet etc. utifrån en egendefinierad mall.
  • Helt fri från frames/ramar.
  • Korrekt uppmärkt HTML-kod, h1 för varje sidas huvudrubrik (produktnamnet på produktsidor t ex) etc.
  • Publicering på egen domän (utan frames-lösning eller redirect till annan domän)
  • Inte krav på att användaren skall tillåta cookies eller javascript för att visa innehåll (kan stänga ute spindlar)
  • Menyer uppbyggda med rena länkar, ej javascriptbaserade
  • Automatiskt generering av sitemap
  • Möjlighet att lägga in egna texter på t ex kategorisidor

Listan kan göras längre, men dessa ser jag som viktigast, även om man kan lyckas bra med sökmotoroptimering om någon av ovanstående inte stämmer. Allt handlar om att göra det så bra som möjligt, och därmed så enkelt för en spindel att förstå innehållet som möjligt.

Att identifiera den svagaste länken handlar alltså om att tekniskt analysera butikslösningen för att se om det finns några svagheter, utifrån det kan man förhoppningsvis åtgärda det, men om man använder en hyrlösning för sin e-handel kan det vara hopplöst. Om problemen är allvarliga bör man definitivt fundera över att byta till en bättre lämpad butikslösning.

Om inga tekniska problem föreligger, och om sidorna är väl optimerade (sker ofta per automatik i en e-handel, men ofta bör man göra en viss handpåläggning) bör man sedan titta på hur man kan attrahera och bygga inkommande länkar till butiken. Sökmotorerna använder sig av inlänkar för att bedöma en webbplats popularitet, och det är förmodligen just starkare och fler inkommande länkar som gör att era konkurrenter ligger högre upp på de sökord ni slåss om.

Mer om hur er butik kan attrahera inkommande länkar och hur ni själva kan bygga länkar kommer i del 2 av denna serie blogginlägg.